3e week Griekenland: Monemvasia, Gythion en Mystras

22 september 2018 - Mystras, Griekenland

Vanaf de strandcamping gaan we via een smalle bergweg naar Monemvasia, het Griekse Gibraltar. Via een dijk komen we aan de voet van de rots, hier parkeren we de camper en gaan lopend verder. Het dorp ligt aan de zeekant van de rots en niet aan de landkant. Het dorp bestaat uit een ruine deel (de bovenstad)en een deel wat nog wordt bewoond en is gerestaureerd. Er is geen autoverkeer en aanvoer van spullen gaat met kruiwagens door de steile straatjes. Het bestaat vooral uit hotelletjes, tavernes en souvenirwinkels, ook zijn er een paar mooie oude kerken en pleinen.

Hierna is het tijd  voor een weekje strand, dit doen we op camping Gythion Bay. Het weer is al sinds we in Griekenland zijn prachtig en de temperatuur schommelt nog steeds rond de 30 graden. Camping Gythion Bay is de mooiste camping die we tot nu toe in Griekenland hebben gezien en er is een zwembad  en mooi zandstrand bij. Vanaf de camping is het ca. 4 km fietsen naar Gythion, een leuk stadje met een dagelijkse markt en veel terrassen. De laatste avond bij Gythion hebben we in een griekse taverne aan het strand gegeten. Op de menukaart stonden alleen voorgerechten, toen we het voorgerecht op hadden werden we meegenomen naar de keuken. Daar stonden in een grote oven op verschillende roosters 4 hoofdgerechten waaruit je kon kiezen. De eigenaar vertelde dat er elke dag andere gerechten gemaakt worden. De kip met tomaten en het varkensvlees met paprika en kaas smaakte prima. Na afloop kregen we een ouzo "self made" volgens de eigenaar. Het was er erg gezellig met griekse muziek en lekker druk met zowel toeristen als Grieken.

Vandaag zijn we naar Mystras gegaan. Mystras is een oude ruinestad uit de Byzantijnse tijd (=Oost romeinse rijk), gesticht in1350 ter vervanging van het oude Sparta. In de bloeitijd woonden er 20.000 mensen. Sommige ruines kun je nog in en sommige kerken  zijn gedeeltelijk gerestaureerd om de fresco's te behouden. De stad ligt tegen een berg en de oude paden zijn steil. Vannacht staan we ook in Mystras op een camping en van daaruit trekken we morgen naar Olympia.

1. Jan Postma:
    23 september 2018
    Prachtig, weer een mooi verhaal met vele belevenissen. Jullie treffen het met dit mooie weer. Een weekje nagenieten van de zon en het strand is ook niet verkeerd. En ook mooie foto's waar wij weer van genieten. Nog een fijne vakantie.