Griekenland 1e week: kloosters, strand en een orakel.

7 september 2018 - Delphi, Griekenland

De reis met de ferry gaat prima, er is weinig golfslag en ook zonder zeebenen word je niet ziek. We zijn 1,5 uur te laat vertrokken uit Ancona en komen na een tussenstop in Corfu om  10 uur 's morgens aan in Igoumenitsa (vlak bij de grens met Albanie). Binnen een kwartier zijn we van de ferry en gaan op weg. We gaan het binnenland in, dit is een mooi gebied met begroeide heuvels/bergen.Het valt ons op dat het landschap erg groen is, helemaal niet verdord. Onze eerste camping is na 185 km in Kalambaka enkele km's van de Meteorakloosters. Deze gaan we de dag erna bezoeken.

De Meteorakloosters zijn gesticht in de 14e eeuw en door de eeuwen heen uitgebreid, het bijzondere aan deze kloosters is dat ze boven op de rotsen staan, om de Grieks Orthodoxe monniken te beschermen tegen de Turkse overheersers. Er zijn nog 6 kloosters en wij bezoeken er 2. De meeste indruk maken de 2 kerkjes, helemaal beschilderd met (soms geweldadige) bijbelse taferelen. Omdat de kloosters nog in gebruik zijn, mag er in de kerkjes niet gefotograveerd worden. Na het vele traplopen om boven bij de kloosters te komen smaakt de lekkere griekse maaltijd op het camping terras prima.

De volgende dag rijden we naar Kato Gatzea een kleine badplaats aan de Egeische zee, we krijgen een mooie schaduwrijke plek op de camping, het is n.l. weer 30 graden. We brengen hier een paar dagen aan het strand door en doen tussendoor op de fiets wat boodschappen.

Hierna gaan we via een mooie route langs de kust en vervolgens door de bergen en langs velden met katoenplanten en olijfgaarden naar Delphi. Camping Delphi ligt hoog en heeft een prachtig uitzicht op een baai. De eerste avond krijgen we als welkom een dienblad met daarop olijven, olijfolie en stukjes brood bij de camper gebracht. We gaan de volgende dag, ivm de warmte, met de eerste bus naar de opgravingen. Het eerste deel van het oude Delphi is de heilige weg, het pad naar de tempel van Apollo waarlangs 3000 beelden en schatkamers stonden voor het bewaren van de offergaven. Iedere stad had er zijn eigen bouwwerk. Daarna kom je bij de overblijfselen van de Apollotempel, het theater en als laatste helemaal boven op de berg nog een stadion. Het is niet te begrijpen dat hier 500 jaar voor Christus al bouwwerken stonden en prachtige beelden.

Bij Delphi wordt altijd gesproken over het Orakel van Delphi, dit was het medium (priesteres) dat na betaling/offeren van een dier Apollo om raad kon vragen en het antwoord van Apollo weer doorgaf.

Na de opgravingen gaan we naar het museum, hier is een prachtige collectie beelden, delen van zuilen en sieraden uit de opgravingen tentoongesteld.

We besluiten terug naar de camping te lopen, omdat de bus maar enkele keren per dag gaat. Het is een steil aflopend pad wat eerst goed wordt aangegeven, maar bij een erg steil stuk tegelijk met het oversteken van een beekje zien we geen geel/rode stippen meer op de stenen. Op handen en voeten gaan we dat steile stuk af en komen daarna weer op de aangegeven route en in ca. 3 kwartier weer op de camping. Onderweg zien we een schildpad.

De laatste dag bij Delphi brengen we door met lezen en zwemmen.

Gr. Hendrik en Wytske

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annie:
    7 september 2018
    Heel mooi reisverslag! Ook de foto's zijn Prachtig! Nog een hele fijne vakantie en doe voorzichtig aan....met jullie afdalingen... Groetjes van Annie.
  2. J&E Bouma:
    8 september 2018
    Lijkt me zo mooi,Griekenland,als je de verhalen en foto’s zo leest en ziet.Prachtig!