Laatste week in Nieuw Zeeland

25 maart 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Na de boottocht op de Doubtful Sound gaan we naar de Catlins in het uiterste zuid westen van Nieuw Zeeland. We kamperen bij Curio Bay op een soort van natuurcamping aan zee. Hier leven de zeldzame geeloog pinguins, gedurende meerdere maanden per jaar kun je ze hier tegen de avond uit zee naar hun nesten/schuilplaats zien gaan. Echter niet in maart, want dan zijn ze in de rui en zijn hun veren niet waterdicht, ze gaan dan minimaal een maand niet naar zee. Wel zijn er hier langs de kust zeehonden en zeeleeuwen te zien. We gaan langs bij de vuurtorens van Waipapa Point en Nugget Point, gaan naar het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland bij Slope Point en bij eb door de grot van Cathedral Cave. Je kunt door de grot lopen en komt een stukje verder in de rots weer uit. Ook gaan we langs bij "The lost gypsy" galerie, in een oude bus staan allemaal "kunstwerken" waar je aan kunt draaien en die dan muziek maken of i.d., ook is er het "winding thoughts theater". Hier staan in het zelfde genre grotere kunstwerken.

Hierna is het tijd voor het schiereilend bij Dunedin: Otago Peninsula. Helemaal aan het eind is hier een beschermd gebied waar albatrossen broeden. Albatrossen zijn de grootste (spanwijdte vleugels 3 meter) zeevogels, als volwassen vogel zijn ze afwisselend 1 jaar op zee en 1 jaar in het broedgebied. Jonge vogels komen pas na 6 jaar terug om te broeden. In januari zijn er 28 eieren uitgekomen van de 51 die gelegd waren in dit gebied. Met een gids konden we naar 2 uitkijkpunten om de jongen te zien, de ouders zijn nu na 3 maanden de hele dag op zee voor voeding.

Op hetzelfde schiereiland staat het enige kasteel van Nieuw Zeeland, Larnach Castle.

De laatste bezienswaardigheid die wij aandoen aan de kust zijn de Moeraki Boulders, prachtige door water en wind rond geslepen stenen op het strand.

Hierna gaan wij op weg naar Mount Cook de hoogste berg (3754 meter) van Nieuw Zeeland, het is prachtig helder weer waardoor we de besneeuwde top goed kunnen zien. In het plaatsje aan de voet van de berg is een mooi bezoekers centrum met veel informatie over bergbeklimmen. We overnachten in Twizel en voelen ons bijna weer in Fryslan.

Onderweg is nog een rots met Maori tekeningen, maar die zijn al heel erg vervaagd.

Vandaag zijn wij naar Christchurch gereden, onze laatste camping voor we morgen de camper inleveren en woensdag naar Australie vliegen.

Vanaf de camping zijn we vanmiddag met de bus naar het centrum gegaan. Alhoewel er al heel veel nieuwe gebouwen staan en er overal gebouwd wordt, zie je ook nog heel veel schade van de aardbevingen uit 2010/2011.

Hiermee sluiten we het Nieuw Zeelandse deel van onze reis af. We vinden het een prachtig groen, rustig, afwisselend land. Zo groot als Engeland met maar 4 miljoen inwoners. De mensen zijn erg vriendelijk, ze begroeten je meestal met "hello guys" en zijn geinteresseerd waar je vandaan komt. Veel jongeren zijn zelf ook in Nederland of elders in Europa geweest. Snelwegen zijn er alleen rond Auckland en Wellington, de tweebaans wegen zijn prima en ook de campings zijn goed.

Groetjes,

Hendrik en Wytske

1. Jan Postma:
    25 maart 2019
    Hallo Hendrik en Wytske, alweer zo'n mooi verhaal en mooie foto's. Ik zie Hendrik al aan de dingen omdraaien om er geluid of muziek uit te krijgen. 😀 Die camper doet me wel wat, die van " The lost gypspy". Dat Nieuw Zeeland een mooi land is hebben jullie wel laten zien met de foto's en jullie beschrijving. Ook de dieren die daar leven zijn mooi om te zien. Geniet nog maar van de stad Christ Church en dan wens ik jullie een goede vlucht naar Sydney. Ik blijf julle volgen. Gr van Jan.