Magnetic Island

21 april 2019 - Atherton, Australië

Na een paar reisdagen langs veel suikerriet (en 3 emoes) om een grotere afstand te overbruggen, komen we de 17e aan in Townsville. Van de overstromingen van februari, toen er in korte tijd 1 meter regen viel is niets meer te zien. Wel horen we op de camping, dat veel mensen nog op campings bivakkeren omdat hun huizen onbewoonbaar zijn. Wij parkeren in Townsville de camper voor 3 dagen en gaan met de veerboot naar Magnetic Island. Het eiland ligt zo'n 8 km uit de kust. Wij overnachten in het Koala bungalow park in Horseshoe Bay. De naam bungalow is wel wat luxe voor de "hutjes/huisjes" met een 2-persoonbed, koelkast en een airco en op de veranda nog 2 stoelen. Sanitair wordt gedeeld zoals op een camping. De ligging is echter grandioos, tussen bananenbomen, kokospalmen en 4 minuten van het strand. 's Morgens heel vroeg wordt je gewekt door een vogelconcert en 's avonds laat en 's morgens heel vroeg lopen er kangaroes over het terrein. Er zijn ook meer persoons huisjes, waar veel backpackers uit o.a. Europa gebruik van maken. 's Avonds op het terras en bij de gezamelijke keuken is het dan ook gezellig druk. De 1e ochtend gaan we met een gids naar de koala opvang op het terrein, er zijn 4 koala's en nog wat andere dieren als slangen en vogels. Koala's zijn geen beertjes maar buideldieren, ze eten vrijwel alleen eucalyptus bladeren en halen hier ook hun vocht uit.  Ze slapen 18-22 uur per etmaal, mede doordat het voedsel moeilijk te verteren is.

Later op de dag nemen we de bus naar Arcadie, hier op de rotsen leven kleine rotswaliby's.  Wij zien er 1 in een donkere  spleet tussen de rotsen.

In de 2e wereldoorlog  is er een fort gebouwd op het eiland en hier kun je nu in 2 uur een mooie wandeling naar toe maken met prachtige uitzichten op beide kanten van het eiland. Ook leven hier nog koala's in het wild, wandelaars die een koala gezien hebben geven met takken aan waar ze mogelijk zijn. Zo zien wij er ook 1 onderweg en later ook dichtbij de camping nog 1.

Na 3 nachten op het eiland zijn we gisteren weer met de camper op stap gegaan, nu naar Missionbeach. Onderweg bij Tully staat een regenlaars van 7,9 meter hoog, dit geeft de totale regenval aan in 1950. We zitten nu n.l. in de natte tropen, veel regen van november tot april en altijd warm, nu in de herfst zo'n 30 graden.

In het laatste stuk voor Missionbeach staan veel waarschuwingsborden voor (helm) kasuarissen, dit zijn zeldzame loopvogels tot 1,6m hoog en tot 60 kg, familie van struisvogels. Ook staan er extra bordjes waar de laatste tijd vogels overgestoken zijn. Wij krijgen er gelukkig geen voor de auto.

In Mission beach ligt de camping bij het strand en ook hier is net als op Magnetic Island een stuk strand met netten beveiligd tegen de dodelijke kwallen die in Australie voorkomen.

Vanmorgen op 1e paasdag is er tegenover de camping een markt met o.a. veel plaatselijk fruit als rode papaya, bananen, kokosnoten, ananas.

Wij gaan vanaf de kust het binnenland wat verder in en rijden langs grote bananenplantages, theeplantages en nog altijd veel suikerriet. Bij een picknickplaats wordt er gewaarschuwd voor krokodillen. Ons doel voor vandaag is Atherton Tableland en onderweg nog langs het Mamu tropisch regenwoud met een looppad langs de boomkruinen.

We blijven hier 2 nachten en gaan dan op weg naar onze laatste camping, maar daarover later meer.

Iedereen mooie paasdagen.

Groeten Hendrik en Wytske

1. Annie:
    21 april 2019
    Wat een mooie natuur! Schattige koala's leven daar. Geniet er nog maar even van.De reis schiet al flink op.
  2. Jan Postma:
    21 april 2019
    Hallo Hendrik en Wytske, mooi dieren leven daar, behalve die krokodillen, ze zijn misschien wel mooi, maar hou ze op een afstand. Ze hebben één spier om de bek open te doen en duizend om hem te sluiten, dus pas op. 😀 En zo'n grote loopvogel kun je beter maar niet voor de camper krijgen. Maar wat een mooie natuur daar, mooie stranden en helder schoon water. Geniet er nog maar van.
  3. J&E Bouma:
    21 april 2019
    Dit hoort wel als een hele mooie reiservaring met al die bijzondere dieren en prachtige natuur,schitterend!