Het Noordereiland

3 maart 2019 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

Na 2 rustige dagen op de 1e camping vertrekken we naar het schiereiland Coromandel aan de oostkust van het Noordereiland. Een prachtige kustweg brengt ons bij de plaats Hahei. 's Avonds gaan we met een schep naar de "Hotwater Beach", hier kun je van 2 uur voor tot 2 uur na eb je eigen warm waterbad graven. Er zijn al veel mensen aan het graven en sommigen liggen al in hun prive badje. Het is raadzaam om te zorgen dat er met elke golf wat koud water bijkomt, want anders verbrand je. De stoom komt uit het zand en als H. een kuil gegraven heeft, moet hij er snel uit, zijn voeten verbranden.

De volgende morgen gaan we naar Cathedral Cove, we parkeren in Hahei en lopen in een uur via een mooi aangelegd, maar steil klimmend en dalend pad over de rotsen naar een baai.

Door een doorgang in een rots heb je zicht op een prachtige witte rots in de oceaan, Microsoft heeft hier een foto van bij de achtergronden op de pc.

Terug gaat via hetzelfde pad.

We rijden verder lang de kust tot de plaats Tauranga, waar we op loopafstand van het strand een leuke kleine camping vinden. Laat in de middag maken we daar nog een lange strandwandeling.

Zaterdag start de dag weer met een stralend blauwe lucht en wij gaan richting Rotorua, het gebied met de geisers en de overal blubberende en stomende kraters en modderbadjes.

We bezoeken zaterdag het Te Puia Maori park, waar we ook Maorihutjes en hun weef en houtsnijtechnieken kunnen bewonderen.

Zondag gaan we naar het geothermische park Wai-O-Tapa, hier ligt de o.a. de prachtige champagnepool, met verschillende kleuren en water van 74 graden. Als we het park op 5 km zijn genaderd ruiken we de zwaveldampen al, overal (ook langs de weg) zie je stoom uit de grond komen.

Na dit bezoek gaan we de bergen in naar het Tongariro Nationale Park, hier liggen 3 vulkanen en is ook een skigebied. In het visitorcentrum zien we een film van een vulkaan uitbraak van 1995 en ook de uitdraai van de seismograaf op dat moment. Onvoorstelbaar wat er gebeurt bij zo'n uitbraak. De vulkaan, die het dichst bij de camping ligt, blaast vandaag zelfs geen stoom.

We lopen hier 's avonds nog de Ridge walk track, een wandeling van 40 minuten naar een uitzichtpunt.

Onze laatste stop op het Noordereiland is Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland.

De rit er naar toe loopt door de heuvels, in een bijna leeg land. De afstanden tussen de dorpen zijn groot en er staat maar af en toe een boerderij. Wel veel schapen en koeien.

In Wellington gaan we naar het Te Papa museum, het museum over de geschiedenis van Nieuw Zeeland o.a. de Maori's, migranten, inheemse planten en dieren.

Daarna met de Cable Car naar boven voor een mooi uitzicht op Wellington, naar beneden lopen we via een Botanische park, rozentuin en kas met o.a.bananenbomen en veel begonia's.

Het is een prachtige dag en we zitten op de camping nog tot half 7 in korte broek.

Dit was onze laatste dag op het Noordereiland, morgenvroeg gaan we met de veerboot over naar het Zuidereiland.

Groetjes,

Hendrik en Wytske

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Janke Nijborg-Westra:
    3 maart 2019
    hoi,
    we zijn weer op de hoogte met het mooie reisverslag!
  2. Jan Postma:
    Hallo Hendrik en Wytske,

Weer een mooi verslag en heel mooie foto's. Wat jullie daar zien is prachtig, dat is hier in Nederland niet. Geniet maar van alles wat jullie daar zien en beleven. gr Jan.
  3. Annie:
    5 maart 2019
    Wat een mooie natuur en prachtige foto's.Heerlijk weer daar ...hier 9 gr..... koud ! geniet van jullie reis en fijn dat we zo "meegenieten " via dit reis verslag.
    Groetjes van Annie.
  4. Jellie Hoekstra:
    5 maart 2019
    Wat een bijzondere natuur, schitterende foto’s. Leuk om jullie reis weer te volgen.
    Groeten Siebout en Jellie