Nova Scotia en it paed werom.

27 september 2017 - Halifax, Canada

Op het vaste land van  Nova Scotia maken we een rondje langs de noord en westkant tot aan Halifax. De noordkant ligt aan de Fundy baai, waar we enkele weken geleden aan de andere kant van de baai in New Brunswick waren. Ook hier zijn de grote getijde verschillen en we zien bij een brug de wisseling van eb naar vloed in een rivier. De rivier stroomt richting zee, maar als de vloed opkomt verandert de stroomrichting en onstaat er een draaikolk.

Verderop in Annapolis Royal is een oud fort uit de engelse tijd, met in de oude officiers ruimte een museum en nog een oude kruitopslag. Het weer is de eerste dagen wisselvallig, erg vochtig met af en toe buien en een relatief hoge temperatuur van 20-25 graden. Ook 's nachts blijft het soms zo'n 18 graden. Misschien een restant van 1 van de orkanen?  Vanaf donderdag wordt het zonnig met in de ochtend wat mist, de temperatuur blijft 's middag boven de 20 graden.

In Walton bij de vuurtoren treffen we een vrouw die 47 jaar terug vanuit Nederland naar Canada is geemigreerd, zij spreekt nog heel goed Nederlands.

Lunenburg is een kleine stad, die op de wereld erfgoed lijst van de Unesco staat vanwege de historische haven, pakhuizen en huizen. We kamperen hier op loopafstand van het mooie stadje en gaan hier naar het visserij museum. In het museum is een overzicht van de visserij vanaf de indianen tot en met nu, inclusief de walvisvaart waarin Lunenburg een grote rol speelde. Buiten zijn er 2 vissersschepen te bewonderen, een stalen zij trawler en een houten vissersschip.

In Lunenburg eten we een lobsterroll, een broodje met kreeftensalade. Volgens een Canadese vrouw konden we Nova Scotia niet verlaten zonder dit geproefd te hebben, het smaakte prima!

In Peggy's Cove staat de meest gefotografeerde vuurtoren van Canada. Het is een normale vuurtoren, maar staat prachtig boven op de rotsen. Het is er hartstikke druk, er zijn wel 6 bussen met toeristen (van de cruiseschepen uit Halifax?) in het 460 inwoners tellende dorpje. Een mooie foto van de vuurtoren lukt dan ook niet, altijd staan er mensen voor. Het dorpje zelf is ook eigenlijk veel mooier met het haventje en oude vissershuisjes.

Dichtbij Peggy's Cove komen we langs een monument ter nagedachtenis van het Swiss Air vliegtuig dat hier in 1998 10 km uit de kust is neergestort met bijna 200 mensen aan boord.

Voor we in Halifax naar de camping gaan, rijden we even langs de verlader en de haven. We weten nu waar we dinsdag morgen moeten zijn.

Maandag is een dag van schoonmaken, wassen, opruimen en inpakken. We treffen er prachtig weer bij en kunnen alles buiten neerzetten en inpakken. 's Avonds zitten we in een lege camper en drinken uit een wegwerpbeker. Dinsdagmorgen nog een snel ontbijtje, bed afhalen en matras, stoel en bank afdekken met plastic en op weg naar Halifax. Bjj de verlader halen we de benodigde papieren en daarna naar de haven. Bij de beveiliging vooraan op het terrein kunnen we de bagage neerzetten, waarna we met de camper het terrein oprijden en parkeren naast een duitse camper. Nog enkele handtekeningen en controle op beschadigingen en klaar is kees. Voor 10 uur lopen we het haventerrein al weer af, halen een kop koffie bij Subway en nemen de bus naar het centrum van Halifax, hier verblijven we tot morgen in een hotel. In Halifax kun je prachtig langs het water lopen, langs oude schepen, winkeltjes en het maritiemmuseum. Het pad eindigt bij Pier 21, waar vanaf 1920 tot 1971 enkele honderdduizenden emigranten uit Europa in Canada aankwamen. Aan de andere kant ligt de citadel, het verdedigings fort van de stad. Hier is nu een museum waarin de rol van Canada in o.a. de eerste en tweede wereldoorlog wordt verteld.

Hiermee is onze (droom)reis door Canada en de Verenigde Staten ten einde. Na 37000 kilometer, 106 verschillende campings en 6 hotelovernachtingen, vliegen we morgenavond (donderdag) van Halifax naar Toronto en daarna door naar Amsterdam.

Iedereen, die via het blog met ons "meereisde" , bedankt voor de reacties en we hopen jullie allemaal spoedig weer te zien.

Oant sjen,

Hendrik en Wytske

1. Jan Postma:
    27 september 2017
    Hallo Hendrik en Wytske, bedankt voor jullie mooie verhalen en prachtige foto's. We hebben genoten. Jullie hebben genoeg campings gehad en veel gezien. Ook de kilometers waren er genoeg in dit half jaar. We wensen jullie nog een paar fijne dagen daar en voor morgen een goede vlucht en we zien jullie graag terug in Nederland. Tot ziens. Gr va Jan en Annie
  2. Hannes en Sjoerdtje:
    28 september 2017
    Wat geweldich sa`n fekânsje. We sjogge jim wer gau dus. In hiele goeie reis werom en OANT SJEN. Groetnis : Hannes en Sjoerdtje
  3. Hein en Joukje:
    28 september 2017
    Gossie wat een reis en heel veel indrukken om straks thuis nog van te kunnen nagenieten! Bedankt dat we er een beetje bij mochten zijn.
    Noflike reis werom!
  4. Jellie Hoekstra:
    28 september 2017
    Ja en dan zit het erop. Leuk om jullie via het blog en mooie foto's konden volgen. Goede reis en straks wol thus.
  5. Menco en Ytje:
    28 september 2017
    Het was prachtig om met jullie mee te reizen en dit stuk van de wereld te zien. Oant gau.
  6. J&E Bouma:
    Een hele goeie terugreis gewenst en tot ziens in "'t Heitelan".Jeljer & Elly
  7. Hein en Joukje:
    29 september 2017
    Wolkom thús!
    En no aklimatisere en bekomme tink ik. It Sil wol in kultuurskok wêze😂😂😂😂
    Groetsjes fan Hein en Joukje
  8. Iepe:
    4 oktober 2017
    Hoi Hendrik en Wytske,
    En dan komt er ook een einde aan jullie (droom) reis
    We hebben genoten van jullie verhalen en foto's
    Zoals gewoonlijk reizen we weer achter jullie aan.Morgen brengen we de camper naar de haven en vliegen dezelfde dag via IJsland naar Amsterdam.