Westkust en Fjordenland

19 maart 2019 - Curio Bay, Nieuw-Zeeland

Vanaf Franz Jozef gaan we nog een stukje langs de west kust en dan via de Haastpas de bergen in. Het gebied bestaat uit mooie meren, brede rivieren en watervallen, we bekijken de Roaring Billy Falls.  We overnachten bij Wanaka gelegen aan een groot meer en een toeristisch stadje. De volgende dag komen we langs 2 oude plaaatsjes uit de goudkoortstijd n.l. Cardona en Arrowtown. In Cardona staat nog een oud hotel, postkantoor en een tot winkel omgebouwd schooltje. Arrowtown is na de goudkoorts blijven bestaan en heeft nu een mooi museum, druk centrum en nog restanten van een Chinese nederzetting uit de goudkoortstijd. Ons eindpunt die dag is Glenorchy aan het eind van het Wakatipameer, hier begint een wandeling van 1,5 uur door moerasland. We horen vele vogels, maar zien ze niet.

Bij Glenorchy loopt de weg dood en we moeten de mooie route ook weer terug en doen dan Queenstown aan. Dit is een erg toeristische stad waar vooral veel backpackers komen voor de vele activiteiten zoals met een soort bobslee van de berg, skydiven, mountainbiken, afdalen langs kabels etc. Ook verkopen ze hier  de bekendste burger van Nieuw Zeeland, de Fergburger. 's Morgens om half elf staat er al een lange rij voor.

Wij rijden naar Te Anau gelegen aan het Te Anau meer. De volgende dag gaan we over het meer naar een glimwormen grot. Glimwormen hangen aan het plafond en laten lichtgevende draadjes naar beneden hangen om hun prooi (vliegjes) te vangen. Het draadje wordt dan supersnel naar boven gehaald en het vliegje naar binnen gewerkt. We gaan zowel lopend als een stukje met een bootje de grot in, het is er aarde donker en boven ons hoofd zien we de lichtpuntjes van de gloeiwormen.

We zitten intussen in fjordenland, maar een fjord is hier gevormd door gletsjers en wordt dan een Sound genoemd. Wij gaan eerst naar de bekendste en drukste n.l. de Milford Sound. Hier komen dagelijks vele bussen  voor een boottocht op de Sound. Wij verkennen het eindpunt van de Sound lopend en maken de volgende dag een korte wandeling naar watervallen in de Cleddau rivier en lopen later de Key Summit Track. Dit is een wandeling naar de top van een 990 meter hoge berg, 1,5 uur omhoog, daarna een half uur langs een  natuurpad rond de top en dan weer naar beneden. We doen hier 3,5 uur over, het is schitterend weer, zonnig en zo'n 18 graden, het eerste deel gaat door bos met bemoste bomen en het laatste deel is kaal en prachtige vergezichten op omringende bergen met zelfs nog een beetje sneeuw.

Voor een boottocht op de Doubtful Sound vertrekken wij naar Manapouri, hier gaan we eerst in 50 minuten met een catamaran het meer over, dan in 40 minuten met een bus een pas over en dan komen we bij de Doubtful Sound. Hier ligt een driemaster, waarmee wij de Sound in gaan en waarop wij ook overnachten. De Doubtful Sound is alleen via deze manier bereikbaar en dit ook nog maar sinds de aanleg van een waterkrachtcentrale.

We varen de Sound uit tot op de Tasman zee en naar verschillende zijarmen, we zien o.a. dolfijnen en zeehonden. Aan  het eind van de dag gaan we voor anker en kan de liefhebber nog zwemmen (15 gr) of kayakken. 's Avonds is er een buffet en na afloop nog een presentatie over de natuur in dit gebied. De volgende morgen is het schitterend weer en een prachtige zonsopgang in de Sound. Na een lekker ontbijt maken we de reis weer in omgekeerde volgorde en zoeken we aan het begin van de middag de camper weer op.

Groetjes ,

Hendrik en Wytske

1. J&E Bouma:
    19 maart 2019
    Wat een ontzettend mooi land,wat zullen jullie genieten,wij genieten op afstand nog wel even mee! Gr. Jeljer en Elly
  2. Jan Postma:
    19 maart 2019
    Hallo Hendrik en Wytske, we genieten weer volop van jullie mooie verhaal en prachtige foto's. Schitterend, wat een mooie natuur daar en foto's van nostalgische gebouwen en oude auto. Jullie mogen de Texaco benzinepomp voor mij meebrengen, past mooi bij in- en exterieur van m'n garage. Jullie maken niet alleen op het land de mooie dingen mee maar ook op het water. Zwemmen is in het buitenwater is daar beter te doen dan hier, 15 graden, tegen hier een graad of 4 á 5. We wensen jullie nog een fijne voortzetting van jullie reis en geniet ervan. gr van Jan.
  3. Menco en Ytje:
    19 maart 2019
    Prachtig om zo de andere kant van de wereld te verkennen. We reizen graag op deze manier met jullie mee. Groeten Menco en Ytje
  4. Jellie Hoekstra:
    24 maart 2019
    Wat een prachtige foto’s. We genieten van jullie mooie reis verhalen. Groeten SIebout en Jellie