Zuidereiland 1e week

11 maart 2019 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Om 7 uur vertrekken we richting de ferry, waar we ondanks de drukke spits op tijd arriveren.

De 3 uur durende overtocht is mooi, het laatste deel gaat door de Queen Charlotte Sound, een soort fjord. Eenmaal van de boot, nemen we de weg langs bovengenoemd fjord, 40 km lang en 360 bochten. We rijden naar Marahau in het Abeltasman nat. park, het park is autovrij en het vervoer gaat per watertaxi.

De volgende dag vertrekken we in een boot(je) achter een tractor naar het strand. Daar wordt de boot met passagiers te water gelaten. Na wat uitleg van de kapitein, gaat het gas erop, en varen we met zo'n 50 km per uur over de oceaan. Na een tussenstop gaan wij bij een baai van boord (met natte voeten, doordat de boot een beetje afdrijft), we maken een wandeling over de rotsen en door bos en worden 7 km verder 's middags weer opgepikt door een watertaxi. Het is prachtig weer en de natuur in het park is ook prachtig, we zien de Waka vogel met jongen. 's Nachts regent het en de volgende morgen is het wat druilerig. Wij rijden naar Westport aan de westkust, waar het 's middags weer mooi weer is. De volgende dag volgen we de westkust, onze eerste stop is Cape Foulwind, hier leeft een zeehondenkolonie op de rotsen en in de zee. Ze hebben bijna zelfde kleur als de rotsen, we tellen er zo'n 100.

De tweede stop is in Punakaiki bij de Pancakerocks en Blowholes. Rotsen als gestapelde pannenkoeken, waar bij vloed de hoge golven op beuken. De grond beweegt onder je voeten bij het beuken van de golven.

We overnachten in Greymouth, een oud mijnwerkersstadje (goud en kolenmijnen). De volgende dag vervolgen we de reis langs de westkust, o.a. langs Hokitika. Dit is de jadestad van Nieuw Zeeland, alle winkels en ook enkele galerien verkopen sieraden en beeldjes van jade. Ons doel is de Franz Jozefgletsjer, hier hebben we voor maandagmorgen een helicoptervlucht naar en wandeling op de gletsjer geboekt. Vanmorgen was het jammer genoeg te grijs, de gletsjer was onzichtbaar door de wolken, onze tocht van 8.30 uur werd afgelast en ook die van 12 uur werd afgelast. In plaats van wandelen op de gletsjer hebben we toen de wandeling gemaakt die zo dicht mogelijk bjj de gletsjer komt. Het bleef grijs en af en toe regende het een beetje. Ondanks het weer van vandaag is het gebied erg mooi en vermaken we ons prima. Overal zijn prachtige wandelingen te maken en deze staan erg goed aangegeven.

Groetjes, Hendrik en Wytske

1. Annie:
    11 maart 2019
    Prachtige foto's weer! Een heel mooie natuur daar.Geniet er maar van ...hier stormt t en vliegen de hagelstenen je om de oren.Lijkt wel herfst hier! Fijne reis nog en tot horens.Groetjes Annie.
  2. Jan Postma:
    11 maart 2019
    Wat weer een belevenis. Ik hoop dat de camperbus stuurbekrachtiging heeft, anders zijn je armen wel een paar centimeter langer geworden met al die bochten. 😜 Ook nog een, voor mij bekende firma Van der Giessen - de Noord, een scheepswerf waar ik in het verleden wel ben geweest. Dan die watertaxi, lekker snel over het water varen en wat een prachtige natuur daar. Geniet ervan en nog een fijne voortzetting van jullie reis.
  3. J&E Bouma:
    Super,Hendrik en Wytske!