2e week Griekenland: Athene, kanaal van Korinthe en de kust van de Pelopenesos.

17 september 2018 - camping Zaritsi, Griekenland

Vanuit Delphi gaan we naar Athene via een route door de bergen, waar zelfs een wintersport dorpje is. In Athene willen we naar de stadscamping, deze ligt aan de andere kant van de 6-baans weg. Daar waar tom-tom en googlemaps aangeven dat we moeten oversteken zijn wegwerkzaamheden. Een en ander houdt in dat we verder richting centrum moeten en dan terug, dan gaat het nogmaals mis: we missen de afslag. Na nog een rondje komen we op de camping, deze is prima om de stad te bezoeken. Met de bus, die elke 10 minuten vertrekt, naar het treinstation en vandaar met de metro naar station Acropolis, daarna is alles op loopafstand. De eerste dag is voor de Acropolis, die met zijn tempels en theater hoog boven de stad uittorent en de oude opgravingen van de stad uit de laatste eeuwen voor Christus en de Roemeinse tijd (Agora en Roman Agora) en de overblijfselen van de tempel van Zeus. De 2e dag gaan we eerst naar het prachtige Acropolismuseum met zijn vele beelden, daarna  naar het olympisch stadion uit 1896. Hier zijn  de eerste moderne olympische spelen gehouden en hier wordt voor elke spelen nog de vlam ontstoken, voor die naar de betreffende stad gaat. In de catacomben van het stadion is een museum met posters van alle spelen en ook vele van de toortsen die gebruikt zijn om het vuur daar te brengen.

Daarna is het tijd om de mooie wijken Plaka en Monastiraki, met hun smalle straatjes met winkels (veel griekse sandalen, juweliers en souvemirs) en tavernes, te verkennen.

Na Athene gaan we naar het kanaal van Korinthe, dit kanaal gegraven tussen 1881 en 1893, is 6,3 km lang, 8m breed en de opstaande wanden zijn 80meter hoog en staan onder een hoek van 70 gr. In de begin jaren passeerden hier 12500 vrachtschepen per jaar. Voor de tegenwoordige schepen is het kanaal te smal. Aan de overkant van het kanaal begint het schiereiland Peloponesos. Onze eerste camping daar ligt bij Epidavros, beroemd om het theater uit de 4e eeuw voor christus. Het is het enigste theater uit de oudheid met een rond podium, in de zomer worden hier elk jaar nog klassieke toneelstukken opgevoerd. Naast het  beroemde theater ligt hier nog een oud heiligdom gewijd aan de god van de geneeskunde, hier zijn ze nog bezig met opgravingen en een gedeeltelijke reconstructie.

Zo'n 50 km verder ligt Nafplio een stad met marmeren straten, gelegen aan zee. Van 1829 tot 1834 was het de hoofdstad van bevrijd Griekenland. Boven de stad zijn nog resten van een kasteel en een fort. Voor de haven ligt een vestingeilandje. Het is een mooie stad met smalle winkelstraten en een mooi plein.

Langs de kustweg bereiken we camping Zaritsi, hier blijven we enige dagen op de camping aan zee met een klein kiezelstrand.

1. J&E Bouma:
    17 september 2018
    Wat een rijkdom moet het hier vroeger zijn geweest,zoveel prachtige ,achtergelaten cultuurschatten.
  2. Jan Postma:
    18 september 2018
    Hartstikke mooi hebben jullie het daar. Mooie foto's en een interessant verhaal. Nog een fijne reis.
  3. Jellie Hoekstra:
    21 september 2018
    Prachtig, jullie reisverhalen. Epidavos zijn we (afzonderlijk van elkaar) ook geweest.
    Hebben jullie daar ook een getest hoe goed de akoestiek is? Ik vond het verbazingwekkend hoe goed je bovenin kunt horen wat er in het midden werd gezegd.
    Veel plezier verder.
  4. Wytske:
    21 september 2018
    Nee, we hebben de akoestiek niet getest. Het was er te druk om "frys bloed" te zingen😕