Atherton tablelands, Daintree regenwoud en Cairns

26 april 2019 - Edge Hill, Australië

Atherton tablelands is een stukje landinwaarts, bergachtig met een groot stuwmeer en enkele kratermeren. Ook wordt er veel fruit, suikeriet en koffie verbouwd. Wij gaan het Tinaroo stuwmeer en de dam. Het bijzondere hieraan is de waterdoorvoer midden in de dam naar de rivier. Hierna gaan we naar het historische dorpje Yungabarra en naar het kratermeer Lake Eucham en de Curtain Figtree. Deze laatste is een wurgvijg, de luchtwortels van deze planten winden zich om de stam van een gastboom, waardoor de gastboom afsterft. Het is pasen en overal druk. Wat ons opvalt is dat er hier meer gesloten is op Goede Vrijdag dan op Paaszondag. Als laatste gaan we langs bij een koffieplantage, hier zien we een film over het planten, oogsten en branden van de koffiebonen. Daarna mogen we een rijpe rode bes plukken en openen, hierin zitten 2 boontjes. Na Atherton gaan we op weg naar onze noordelijkste stop. We gaan via Mossman, waar we naar de Mossman kloof gaan, naar Daintree National Park. Hiervoor steken we met een pont de Daintree rivier over en rijden tot Cape Tribulation, de kaap van Ellende volgens de ontdekkingreiziger James Cook. Zijn boot sloeg er namelijk lek. Via deze route kun je alleen met een 4wd verder reizen naar de noordelijkste punt. Wij gaan 2 nachten naar een camping in het regenwoud met prachtige planten en veel vogels. Twee keer zien we een kasuaris over de camping lopen. Het is nog een jong dier, hij heeft nog niet de felle kleuren van een volwassen dier. Ook zijn er Flying fox, vleerhonden. Dit is familie van de vleermuis, maar groter. Ze hangen in de bomen, zijn beschermd, maar geven in b.v. Cairns veel overlast door lawaai en uitwerpselen. In Daintree NP boeken we een boottocht om krokodillen in het wild te zien. Op aanraden van de campingeigenaresse gaan we niet de Daintreerivier op, maar de Cooper Creek. Met een groepje van 12 mensen lopen we een stukje door het mangrove bos, bij het water ligt een kleine boot en hier gaan we de creek mee op. De tocht duurt een uur en we hebben geluk. We zien eerst een vrouwtjes krokodil van zo'n 4 meter, daarna in een zijslootje een mannetje van zo'n 10 meter, daarna een zwemmend mannetje en als laatste een krokodillen jong op een stukje strand.  De temperatuur is hier in het regenwoud ca. 30 graden en de vochtigheid is erg hoog. Om 18 uur wordt het donker en het voelt dan of het nog vochtiger wordt en ook blijft het erg warm. Gelukkig hebben we een goede dakairco op de camper. Na 2 dagen in het regenwoud wordt het tijd om naar Cairns af te reizen, de camper moet ingeleverd. Na een tussenstop in Port Douglas, een badplaats met mooie haven, zijn we mooi op tijd in Cairns. We brengen eerst de bagage naar de B&B en leveren daarna de camper in. Via de Botanische tuinen lopen we daarna terug naar de B&B. 25 april is Anzacday in Australie, de herdenking van de 1e en 2e wereldoorlog. Bijna alles is dicht deze dag, we kunnen 's avonds alleen terecht bij een chinees restaurant. De B&B heet Kookas en is genoemd naar de kookaburra vogel, als we zitten te ontbijten landen er 2 van deze vogels op het terrashek. Het blijkt dat de eigenaren de vogels geregeld voeren, dus ze komen vaak even langs om een stukje ossehart. De laatste hele dag in Australie gaan we Cairns in, er is een mooie markt, haven en een prachtig aquarium. Omdat we niet kunnen duiken, gaan we niet naar het Barrier rif, maar krijgen we in dit aquarium een idee van het koraalrif en zijn bewoners. Het grootste aquarium bevat 1 miljoen liter water, bij het voeren van de haaien en roggen gaan 2 duikers het water in. Ook is er een tunnel waardoor je de vissen boven je ziet zwemmen.

Dit is een leuke afsluiting van onze reis, morgen vliegen we via Hongkong terug naar Amsterdam, waar we zondag hopen aan te komen.

De groeten aan iedereen die ons blog gevolgd heeft en tot gauw,

Hendrik en Wytske

1. Jan Postma:
    26 april 2019
    Hallo Hendrik en Wytske, wederom bedankt voor het mooi verhaal en de mooie foto's.
    Het is een heel belevenis zo'n reis naar dat verre continent. De foto's zijn prachtig, nu kun je ook duidelijk zien hoe een krokodil er van nabij uit ziet. Ook de vogels daar zijn prachtig.
    De hele natuur is daar mooi, net zoals de oude houten huizen en gebouwen. Dit heeft wel wat. Ik wens jullie een hele goede vlucht, eerst naar Hong Kong en dan naar huis. Ik zal proberen jullie vluchten weer te volgen. Groetjes van Jan.
  2. Annie:
    27 april 2019
    Mooie reisverhalen deze 2 maanden met prachtige foto 's.
    Goede thuisreis en oant moarn!
    Groetjes Annie.
  3. J&E Bouma:
    27 april 2019
    Prachtig reisverhalen ,het gaat een beetje leven voor ons zo mooi vertel je erover,Hendrik en Wytske een hele goeie terugreis gewenst en tot horens.