Sydney, Blue Mountains en Hunter Valley

7 april 2019 - Armidale, Australië

In Sydney hebben we een hotel midden in de stad. We lopen de 1e dag richting operagebouw en Harbourbridge, het is bewolkt en zo'n 17 graden en prima weer voor de stad. Naast de opera liggen prachtige botanische tuinen met ook een expositie van vlees etende planten. In het park zien we kaketoe's en witte ibissen. Als we een kopje koffie drinken, landt een ibis op een tafeltje naast ons en snaait er een muffin weg. Ook midden in de stad lopen ibissen rond, ze zijn totaal niet bang voor mensen. Sydney is een drukke stad met maar een paar straten met wat oude gebouwen (o.a. het stadhuis), voor het overige zijn er veel wolkenkrabbers. Ook 's avonds is het er lang druk, er wordt veel buiten de deur gegeten. De 2e dag gaan we naar een ander deel van de stad, n.l.Darling Harbour. Dit is een wat nieuwer deel met mooi plein, park en musea. Wij gaan naar het maritiem museum. Hier wordt o.a. veel aandacht besteed aan de tijd dat de nederlanders hier kwamen en Australie nog New Holland heette. Ook zijn er voorwerpen uit de gezonken Batavia. Buiten in de haven liggen nog een paar marine schepen. In de zelfde omgeving ligt een door de chinese gemeenschap van Sydney geschonken chinese tuin, een rustige plek midden in de stad.

Op de terugweg naar ons hotel gaan we door Chinatown en langs een overdekte markt. Ons Sydney bezoek sluiten we af met een lekker maal in een mooie pub.

De volgende morgen gaan we met een taxi naar de camperverhuurder en kunnen we na wat handtekeningen en een verplicht filmpje op weg. We gaan naar de Blue Mountains, een berggebied  100 km buiten Sydney. De camping ligt bijna naast de Katoomba waterval en op loopfstand van Echo Point, waar een bezoekerscentrum is en een mooi uitzicht op de "drie zusters", 3 rotspunten. We treffen het hier niet qua weer, het is mistig en af en toe regent het. We lopen wel de klifwandeling naar Echo point, maar gaan vanwege het grijze weer niet met de gondel over de vallei. De volgende dag is het stralend weer als wij via een mooie route over de Putty Road naar Hunter Valley rijden. In Hunter Valley wordt zo'n 10% van alle australische wijn geproduceerd en we rijden langs grote luxe wijnhuizen en wijngaarden.

Van Hunter Valley zijn we vandaag naar Armidale gereden via afwisselend bergen en landbouwgebied. Zo'n 100 km voor Armidale ligt een diepe kloof met daarin de hoge Apsley waterval. Morgen gaan we via de Waterfall Way naar het Dorrigo nationaal park.

Groetjes,

Hendrik en Wytske

1. Jan Postma:
    7 april 2019
    Hallo Hendrik en Wytske, bedankt voor het mooie verslag en de mooi foto's. Wat futuristische gebouwen daar. Jullie hebben een mooie camper om daar mee verder te reizen, een Ster. 17 graden om in de stad te verblijven is mooi zat, hoeven jullie ook niet te zweten. En mooie vogels leven daar. Wens jullie nog een fijne tijd daar en geniet er van.
    groetjes van Jan.
  2. Annie:
    14 april 2019
    Wat een mooie natuur...bloemen en dieren daar ! Prachtige foto's! Die waterlelie zou ik best in mijn vijvertje willen hebben....Htoetjrs en nog een fijne reis . Annie.