Duizenden eilanden en een waterval.

29 augustus 2017 - Niagara Falls, Canada

In Ontario staan we bij Parry Sound aan de Georgian Bay, dit is een deel van het Heronlake en staat in verbinding met Detroit in de VS.

We maken hier de 30.000 eilanden (niet na geteld, elke rots boven water telt mee) boottocht op een zeer zonnige en warme middag (tip van Klaas!).

De meren hier zijn enorm groot en hebben vaak een mooie kust.

Na Parry Sound staan de Niagara Watervallen op het programma. Het kleinste deel van de watervallen ligt in de VS en het grote deel, de Horseshoe, ligt in Canada.

Je kunt de watervallen vanaf een wandelgebied bekijken en je kunt er dicht onder komen met de boot. Wij doen dit beide en gaan ook nog enkele kilometers verder naar de White Water Walk, hier gaat al het water (met hoge golven) van de watervallen door de Niagara rivier naar Lake Ontario. (zie ook bij video)

Zowel 's avonds als overdag is het verschrikkelijk druk en lijkt het op een groot pretpark met reuzenrad, spookhuizen, restaurants en souvenirwinkels. 's Avonds zijn de watervallen mooi verlicht en is er 5 avonden in de week een vuurwerk.

Na 1,5 dag vinden wij het welletjes en gaan verder richting het oosten langs het Ontariomeer. Tom(tom) helpt ons weer keurig langs de 10-12 baanswegen rond Toronto en we gaan naar het rustige gebied van de 1000 Islands Park Way bij Kingston. Bij het bezoekerscentrum krijgen we van de medewerkster een tip voor een toeristische route richting het oosten, langs de St. Lawrence rivier. Het is een prachtige route met mooie landhuizen en tuinen aan de rivier. Na een tussenstop in Lancaster rijden we naar Quebec. We poetsen onze Franse taal weer een beetje op, want waar in de rest van Canada bijna alles in zowel het engels als het frans wordt aangegeven, is het in het franse deel alleen frans. Op de campings kun je nog wel met engels terecht, maar oudere mensen spreken alleen frans.De camping ligt aan de overzijde van de rivier en we worden met een shuttle naar de ferry gebracht, die ons vervolgens midden in het centrum van Quebec brengt. Quebec is een oude stad met stadsmuren, een heel imposant (kasteel)-hotel, Citadel en een mooi parlementsgebouw. Het is ook een heel gezellige stad met veel terrasjes, echt een Franse stad.

Na Quebec zetten we de reis langs de St. Lawrence rivier voort.

Gr. Hendrik en Wytske

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hannes en Sjoerdtje:
    29 augustus 2017
    Zit jullie hoofd nog niet vol ? Zoveel indrukken. Of zeggen jullie : We hebben de foto`s nog ? Heel mooi, vooral ook de watervallen. Lijkt me een belevenis. Veel geweld al dat water. Heel veel plezier maar weer en de groeten van ons. H & Sj
  2. Menco en Ytje:
    29 augustus 2017
    Wat een prachtige beelden. Canada is een mooi land. De laatste maand van de trektocht komt in zicht. Nog een fijne reis verder. Groeten Menco en Ytje.
  3. Iepe:
    3 september 2017
    Het water in de lakes staat dit jaar hoger dan normaal.Ik denk dat er wel zo'n 1000 eilandjes verdwenen zijn.Nog een fijne reis verder.