Page, Grand Canyon, Kingman en de Hooverdam

6 mei 2017 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

In Page gaan we zondagmorgen via de stuwdam in de Glen Canyon naar Lake Powell. Dit meer is ontstaan door de stuwdam die is aan gebracht in de Colorado rivier. Het meer wordt gebruikt voor de waterrecreatie met stranden en havens, Het is mooi weer en wij brengen een aantal uren op de picknick plaats door. 's Middags om 3 uur gaan we met een tour mee naar Antelope Canyon, dit was de enige plek die we nog konden boeken. Vanwege de lichtinval zijn de toers rond het middaguur het eerst vol. We gingen met 10 mensen in de bak van een pick-up, voorzien van banken, op weg naar de canyon. Het eerste deel via de weg, later door het mulle zand. Antelope canyon is een zeer smalle en hoge canyon van een droge rivier, slechts enkele malen per jaar loopt de rivierbedding nog vol. Je mag er alleen onder begeleiding naar toe. Het is niet uit te leggen hoe mooi het daar is, we hopen dat de foto's dat laten zien. De rotswanden zijn zo'n 40 meter hoog en oranje-rood. We mochten een uur in de canyon blijven en de gids wees waar de mooiste plaatjes te maken waren en maakte ook zelf foto's met onze toestellen.

De volgende dag gaan we naar Horseshoe bend, een hoefijzervormige bocht in de Colorado rivier. Om daar te komen moet je 1,5 km door het mulle zand, dan op de rotsen en weer 1,5 km terug. Het is er erg druk en er wordt gewaarschuwd voor de hitte, als wij er zijn valt dat genoeg mee en ook het lopen valt mee. Het uitzicht is prachtig.

's Middags genieten wij nogmaals van het mooie weer aan het meer.

Grand Canyon is onze volgende stop, dit ligt op zo'n 200 km van Page. De rit er naar toe is al prachtig en we maken een stop bij Little Colorado canyon. In Grand Canyon nemen we de eerste uitzichtpunten al mee voor we op de camping komen.

Als de camper een maal staat gaan we naar de shuttles die langs de Rim (rand) rijden. We doen een paar stops en gaan daarna naar de camping. De volgende ochtend zitten we om 8 uur in de shuttle en laten ons naar het verste punt brengen, hier staat Hermits Rest, een oud hotel uit 1905. Nu een museum/ souvenirwinkel. We lopen nu enkele km's langs de Rim, stappen weer 1 stop op de shuttle en lopen opnieuw enkele km's. Het is mooi weer en 's morgens is het lopen goed te doen, 's middags is het 27 graden. 's Middags gaan we naar het bezoekerscentrum. De Grand Canyon ligt in Arizona en hier is geen zomertijd, om 20 uur is het hartstikke donker. De camping ligt in het bos en de plaatsen zijn zeer ruim, met ieder een picknicktafel en een vuurring. Op de parkcampings is geen electriciteit, wel wc's en er staat centraal een gebouw met douches bestemd voor meerdere campings.

Na 2 nachten in het park vertrekken we richting Las Vegas, maar maken nog wel enkele tussenstops. We volgen een groot deel van de hier nog aanwezige Route 66 en komen in plaatsen als Seligman, Hackberrie en Kingman. In Seligman is nog een oude barbierzaak, hier hangen allemaal oude krantenknipsels en oude bankbiljetten aan de muur, o.a. een 10 gulden biljet een oud nederlands krantenartikel over het einde van route 66.  In alle plaatsen zijn nog oude vervallen gebouwtjes en souvenirwinkels en veel oude auto's uit de tijd dat route 66 nog de enige weg naar het westen was. We vervolgen nog 1 dag Route 66 tot Oatman, dit deel van R66 loopt door een prachtig berggebied. Oatman was een oud mijnstadje en is nu, door de toeristen voor R66, nog net geen spookstadje. Er worden nog een paar winkels open gehouden,ook lopen er ca, 10 ezels los rond. Het ruikt er door de ezels zo als je verwacht in het Wilde Westen. De reis gaat geheel door de woestijn en het is op zeker moment 40 graden, we zoeken wat verkoeling langs de Colorado rivier, maar ook hier is het erg heet.Terug op de camping is het 34 graden en is het in de schaduw goed uit te houden. De weersvoorspellingen beloven een sterke afkoeling de komende dagen en dat komt ons goed uit als we zondag naar Las Vegas gaan.

Vandaag zijn we naar de Hooverdam gegaan, vroeg vertrokken ivm de warmte.

Daar aangekomen moesten we door de security check, er stapte een veiligheidsman in de camper, hij keek wat rond en daarna mochten we verder rijden. Vervolgens bij de ingang van het bezoekerscentrum volgde controle van de rugzak en moesten we door een poortje voor controle.

Bij het bezoekerscentrum krijg je eerst een film te zien over de bouw van de Hooverdam tussen1932 en 1935. Eerst zijn er 4 buizen in de rotsen aangebracht om de Coloradorivier om te leiden en daarna is de dam gebouwd. Voor die tijd een enorme uitdaging. Na de film gaan we per groep van ca. 50 mensen met een lift 100m naar beneden en komen uit bij 1 van de buizen die oorspronkelijk gemaakt zijn om de rivier om te leiden.Na weer een goede uitleg gingen we met de lift weer 10 m. omhoog naar een balkon waar je 8 van de 17 generatoren kon zien. De totale rondleiding duurde ca. een half uur.

In het plaatsje Boulder City, bij de dam, was vandaag een fair en een oude en/of gepimpte auto's meeting/keuring. Hendrik viel dus met de neus in de boter.

Het meer (Lake Mead) dat gevormd is door de bouw van de dam wordt nu gebruikt voor recreatie, hier hebben wij ook een plekje op de camping gevonden.

1. Wim en Lammy:
    7 mei 2017
    Man man, wat een indrukken . Prachtige foto's
    Groetjes
  2. Hannes en Sjoerdtje:
    7 mei 2017
    Schitterend ! Wat voel je je als mens dan klein als je die natuur zo ziet. Heeft Hendrik al een auto uitgezocht ? Zitten die hoofden nog niet vol met alle indrukken ? ( gelukkig hebben we de foto`s nog ? ) De hartelijke groeten en tot het volgende verslag.
  3. Iepe:
    12 mei 2017
    Weer een mooi verhaal en de foto's maken alles compleet.Goede reis en de knip op de beurs in Las Vegas.
  4. Daniel:
    14 mei 2017
    Hallo Wytske en Hendrik,
    We zijn weer thuis gearriveerd .... Onze 4 weken USA, zitten erop. De laatste dagen in Vegas, op de Sam's Town KOA RV Park gestaan, bedankt voor de tip met de shuttlebus. Dat ging perfect. Trouwens we hebben ook nog van een heerlijk buffet genoten in Sam's Town, en nieteens zo duur.
    Gr. En veel plezier nog!
    Marjon en Niël
  5. Hans en aukje hiemstra:
    27 mei 2017
    hendrik en wietske
    wat maken jullie onvoorstelbaar mooie dingen mee en ik kan me voorstellen dat je soms bijna niet kan bevatten hoe mooi en fascinerend de natuur is . geniet verder van jullie reis . we waren 2 weken terug bij restaurant tegenover ingang Aekingerzand waar we mekaar troffen en hebben koffie gedronken .groetjes hans en aukje trouwens county zanger ben steneker zingt een prachtig lied over Colorado.