Canyons en rotswoningen 2, versteend hout en Monument Valley

30 april 2017 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Van Mesa Verde naar Canyon de Chelly is een korte afstand, waarbij we  langs het 4 staten monument komen. Dit is de enige plek in Amerika waar 4 staten op 1 punt bij elkaar komen. We komen nu in Arizona in een landschap wat volgens ons op de maan lijkt. Onherbergzaam door de vele rotspartijen. Dit deel is van de Navajo indianen en we zien enkele gehuchten en dorpen, die meestal bestaan uit stacaravans en kleine houten huizen. Ook Canyon de Chelly ligt in Navajo gebied en wordt beheerd door de indianen. Naast het bezoekerscentrum is een groot hotel en een camping. De canyon is hier veel hoger, maar de rotswoningen zijn gelijk aan Mesa Verde. Om bij de uitzichtpunten te komen moet je over de rotsen, waar dan met keien de route is aangegeven.

Onderweg komen we eerst Amerikanen tegen, die zelf met een huurcamper door Europa hebben getrokken en daarna een echtpaar dat een rondje om de camper rijdt en foto's maakt. Als wij erbij komen vragen ze waar de camper vandaan komt.

Na een nachtje op de parkcamping vertrekken we in de regen naar het zuiden richting Holbrook. Onderweg stoppen we bij de Hubbell Trading Post, hier dreven de Navajo's hun eerste handel met geld ipv ruilhandel. Nu is er nog de oude winkel, weef getouwen,de stallen en wat bijgebouwen.

Op de camping in Holbrook treffen we een duits echtpaar dat ook met eigen camper aan het rondtrekken is en we wisselen wat ervaringen uit.

's Middags is het droog, maar waait het erg hard. De volgende dag is het prachtig weer en we gaan op weg naar het Petrified Forest zo'n 40 km vanaf de camping.

Petrified Forest is een park met versteend hout, ontstaan 225 miljoen jaar geleden. Op de oevers van ondiepe riviertjes groeiden bomen van zo'n 60 meter, deze werden meegesleurd door de stroom, vormden dammen en raakten overdekt met slib en mineraalrijke vulkaanas. Op deze manier werden ze afgesloten van de lucht en verrotten niet, maar harden uit tot kleurige kwarts kristallen. Pas omstreeks 1850 werden deze bomen ontdekt en ook nu nog komen er door erosie en zandverstuivingen  nieuwe stukken versteend hout aan de oppervlakte. In het noorden gaat het landschap over in de Painted desert, de woestijn met mooie gekleurde rotsen. In het park zijn verder veel fossielen en skeletten van dynosauris-achtigen gevonden. Op "Newspaper Rock" zijn rots tekeningen uit de tijd van de Anazasi indianen te zien, waarvan  men de betekenis niet heeft kunnen achterhalen. De parkweg eindigt bij een verwijzing naar Route 66 en bij een oude Inn (hotel) met mooie muurschilderingen. Onderweg staan we naast een nederlands/engels stel dat al een jaar onderweg is en de camper via Cambodja naar Vancouver heeft verscheept.

Tussen Holbrook en Flagstaff is en meteoriet krater (Meteor Crater) met een doorsnede van 1250 meter en 170 m diep. De krater is waarschijnlijk 50.000 jaar geleden ontstaan. Met een gids kun je een stuk langs de krater lopen, onderweg krijg je uitleg over de verschillende steenlagen en laat hij fossielen en meteorietstof  zien. Onze gids behoort tot de Hopi indianen en hij vertelt ook over hoe zijn grootmoeder delen van planten gebruikte voor geneesmiddelen en shampoo. De krater is tussen 1960 en 1975 gebruikt voor het opleiden van Appollo astronauten en er staat nog een test capsule. Er is een mooi interactief museum, waar ook het grootste brokstuk van de meteoriet  dat gevonden is, te zien is.

Via een tussestop in Flagstaff gaan  we naar Monument Valley, dit zijn de eerste 2 plaatsen waar we 15 jaar geleden ook geweest zijn. Monument Valley is erg veranderd, er is een nieuw visitor centre en een groot hotel gebouwd.  De oude kraampjes met Navajo souvenirs zijn vervangen door een grote winkel. Ook kun je nu overnachten tegenover de bekende rotsen, hier overnachten wij ook. Het waait erg hard en is koud, iedereen loopt met mutsen op. Toch staan erook nog verschillende tentjes, terwijl nachtvorst wordt voorspeld.Jammer genoeg is het bewolkt zowel tijdens de zonsondergang als de zonsopgang. Vanaf Monument Valley gaan we richting Page, hier blijven we 3 nachten.

Groetjes,

Hendrik en Wytske

1. Eric:
    30 april 2017
    Machtig om it sa folgje te kinnen!
  2. Hannes en Sjoerdtje:
    30 april 2017
    Dit is wol wat oars as Akkrum ! Wat is it dêr moai ! Komme jim wol werrom? It waar mei dus wol wat waarmer. De groeten !
  3. Jan Postma:
    1 mei 2017
    Ha Hendrik en Wytske, weer mooie foto's en een fijn schrijven van jullie reis. Er is heel veel te zien daar. Fijn dat we mee mogen genieten. Nog een mooie reis verder.
  4. Bart en Nellie dassen:
    1 mei 2017
    Geweldige mooie reis, we hebben genoten, wij zijn zelf ook camperaars veel plezier en behouden thuis reis toe gewenst van Bart en Nellie ouders van silvia
  5. Iepe:
    3 mei 2017
    Jullie hebben al weer veel gezien en schitterende foto's.Zelf zitten we nog in Miami ,wachten op onderdelen vanuit Europa.Vliegen 5 april naar Costa Rica(10 dagen) om ons visum te vernieuwen.Hopen dat de camper dan weer gereed is voor de volgende etappe.Goede reis verder en dat het weer wat aangenamer wordt.