Canyons en rotswoningen 1

24 april 2017 - Durango, Colorado, Verenigde Staten

De reis naar het westen gaat voor ons via interstate 40, langs Little Rock, Oklahoma en Amarillo. De eerste nacht overnachten we in een State Park aan een rivier, de 2e nacht in Elk City. Elk City ligt aan de historische Route 66 en hier is een mooi, zeer goed onderhouden museum met een oud dorp, oude voertuigen, informatie over R66  en rodeo's en een deel met oude landbouw voertuigen en gereedschap.

In Amarillo zoeken we de Cadillac Ranch, hier zijn jaren geleden meerdere Cadillacs rechtop in de grond gezet en beschilderd door kunstenaars. Het staat nergens aangegeven en als we het eindelijk vinden, kunnen we er niet bijkomen. Van afstand ziet het er zwaar verwaarloosd uit. Hierna gaan we naar het kleine broertje van de Grand Canyon in Texas, n.l. Palo Duro Canyon. Na een kijkje in het visitor  centrum met een klein museum, rijden we het park in. Het blijkt een prachtige canyon met mooie rode rotsen. 's Nachts kamperen we in het park op een prachtige plek met een overdekte picknick plaats. Het is overdag 32 graden en te warm voor een lange wandeling.

's Avonds bij zonsondergang zien we 2 reeën  en wilde kalkoenen over de camping lopen.

Tussen Amarillo (Texas) en Albuquerque(New Mexico) is het land leeg en dor. Af en toe zien we vee en  er van elkaar soms een boerderij. Het laatste deel zien we wat meer begroeiing (struiken en cactussen) en uit eindelijk volgen de  bergen. Bij Albuquerque verlaten we de Interstate 40 om iets naar het noorden te gaan.

Hier overnachten we op een mooie camping met daarnaast een kleine bierbrouwerij met pizzeria.

Op weg naar Durango komen we door een prachtig landschap met besneeuwde bergen. Durango is een mooi oud stadje, dicht bij Mesa Verde.

Het nationale park Mesa Verde is een archeologisch park. In ca. 1900 werden hier eeuwenoude overblijfselen van de Anasazi indianen ontdekt. Voor 1100 leefden deze indianen in woningen gedeeltelijk onder en gedeeltelijk boven de grond. Maar van ca. 1100 tot 1300 bouwden ze woningen onder de overhangende rotsen, hier waren ze in de winter beschut voor de kou en de wind en in de zomer voor de hitte.

Rond 1300 zijn de mensen hier vertrokken en men heeft niet kunnen achterhalen waarom. De meest voor de hand liggende reden is een lange droge periode, zodat ze geen water meer konden krijgen. Bij hun vertrek zijn zeer veel voorwerpen achter gebleven en deze zijn nu gedeeltelijk te zien in de 2 musea in het park en in grote archief ruimtes.

Een weg van zo'n 30 km loopt door het park en daarlangs zijn vele uitzichtpunten.

Vandaag (zondag) zijn we naar Silverton gereden, een oud mijnstadje. Naast de weg en in de bergen ligt nog veel sneeuw, het is ca. 10 graden en zonnig. Het bezoekerscentrum van het stadje is open, maar voor het mijnmuseum en de mijn is het te vroeg, deze gaan halverwege mei open. We krijgen een route mee voor een wandeling langs de oude winkels en woningen. Alleen de hoofdweg is geasfalteerd, de overige straten zijn van gravel.

Op de terugweg naar Mesa Verde gaan we langs bij een galerie met indiaanse kunst.

Morgen vertrekken we weer uit Mesa Verde, we hebben hier  gedurende 3 dagen op de mooie camping gestaan.

Gr. Hendrik en Wytske

1. J&E Bouma:
    24 april 2017
    Hendrik en Wytske wat een bijzondere reis en wat fijn dat we mee mogen genieten.Ik ga maar weer lopen in Bolsward ,ontbijten in het "hypermoderne restaurant" van Jumbo,heel bezienswaardig.Gr. namens de dames.Veel plezier nog en reis voorzichtig! Jeljer &Elly
  2. Hannes en Sjoerdtje:
    24 april 2017
    Dit zijn jullie nieuwe motoren of wordt het een tractor ? Mooie foto`s. Wat een verscheidenheid aan natuur ( en temperatuur ) Hier is het op dit moment koud. Geniet er maar lekker van. De hartelijke groeten !!!
  3. Hans en aukje hiemstra:
    24 april 2017
    Hoi Hendrik en Wietske. Wat weer mooie ervaringen en zoveel te zien. Maar goed dat je alles opschrift want dat kan onze harde schijf allemaal niet opslaan.fijn dat jullie zo genieten. Hier is ook alles goed. Een prettige reis maar weer en geniet ervan. Groetjes hans en aukje
  4. Jan Postma:
    24 april 2017
    Ha Hendrik en Wytske, geweldig, wat een ervaring daar. Een pracht natuur, en mooie bezienswaardigheden. Ook foto's van mooie "brommers", zoals die Electra Glide en die Indian en dan ook nog een mooie foto van een Corvet. Nog een fijne reis en geniet van alles wat op jullie weg komt.
  5. Menco en Ytje:
    24 april 2017
    Fantastisch hoor. Jullie maken wat mee. En verwaarloosde Cadillacs kan je wel missen.
    Prachtige foto's ook. Zo reizen wij ook een beetje mee.
    Hier alles OK.
    Fijne reis nog verder. Groetjes !!
  6. Iepe:
    25 april 2017
    Weer een mooi verhaal en schitterende foto's en dan moet de echte Grand Canyon nog komen.
  7. Gerben en Tiny:
    25 april 2017
    Prachtige foto s en elke dag een nieuwe belevenis ,mis je de motor niet op route 66,
    wij gaan zaterdag met de camper op pad, niet naar Amerika maar door Europa , nog een mooie reis en tot horens.
    Groetjes Germ en Tiny
  8. Wytske:
    26 april 2017
    We missen de motor niet, de afstanden zijn te lang. Jullie een hele fijne vakantie.
    Laten jullie nog eens horen waar jullie zitten? Groetjes.
  9. Hein en Joukje:
    29 april 2017
    Hoi allebei!

Jullie genieten zo te lezen, prachtig verhaal en foto's !Wij genieten op deze manier een beetje mee
    En wát een verschil in temperatuur!
    Veel plezier samen.

Groetjes Hein en Joukje
  10. Jellie Hoekstra:
    1 mei 2017
    Wat weer een mooie foto's. In het echt is het vast helemaal fantastisch. Leuk om op deze manier jullie reis te volgen. Goede reis.

Groeten SIebout en Jellie
  11. Silvia:
    3 mei 2017
    Haha, wat een leuke foto van u samen, maar we missen wel de lange hoepelrok bij Tante Wyts en bij oom Hendrik de laarzen met sporen en de cowboyhoed! Of was die foto misschien niet geschikt voor het grote publiek? ;-)
    Wat is het prachtig daar!
  12. Daniel:
    10 mei 2017
    Leuke belevenissen, Wytske en Hendrik.
    Mesa Verde staat ons nog goed in het geheugen gegrift.
    Indrukwekkend. 's Avonds hebben wij twee jaar geleden op de Mesa campground kunnen overnachten.
    Veel reisplezier nog, and safe travels !!
    Gr. Marjon en Niël .... Jullie buurtjes in the Valley of Fire, gisteren, 8 mei ....