Via de gokstad naar de grote parken

14 mei 2017 - Bryce Canyon, Utah, Verenigde Staten

Na een gezellige barbeque avond op de camping van Lake Mead gaan we op weg naar Las Vegas. We hebben een camping aan de buitenkant uitgezocht (KOA Sams Town), daar gaat elk uur een shuttle naar de Strip (de straat met de bekende hotels en casino's). Het regent als wij uit de bus stappen, dus maar gelijk het eerste hotel/casino in. De hotels zijn hier erg groot, met enkele honderden kamers, op de eerste 2 verdiepingen bevinden zich meestal de gokautomaten, roulette tafels etc. Bijna elk hotel heeft een thema, je vindt bij Parijs een Eifeltoren, bij Venetie gondels in de vijver voor het hotel. Het vrijheidsbeeld staat voor New York, bij Treasure eiland liggen piratenschepen, er zijn meerdere fonteinen die op de maat van de muziek spuiten etc.

We lopen de Strip aan beide zijden en vinden het dan wel genoeg, er is weinig verandert sinds 2002.

Terug bij de camping eten we een hapje bij het casino naast de camping en kijken hier nog even bij het gokken. Zelf gooien we ook een paar dollar in een kast, jammer genoeg geen jackpot voor ons.

De volgende dag verlaten we de stad en gaan naar Valley of Fire, hier vinden we nog een prachtige kampeerplek op de parkcamping. We doen het stageld in een envelop, envelop in een brievenbus en klaar is kees. Op onze plek geven we met een pion aan dat deze bezet is en we hebben alle tijd voor het bezichtigen. Het is een klein state park met een bezoekerscentrum, ca. 10 uitzichtpunten en enkele bewegwijzerde wandelingen. We maken een wandeling van zo'n 2,5 km door het mulle zand bij 30 graden.

Hierna is Zion National Park aan beurt, we overnachten in Hurricane, de parkcamping is vol. We hopen maar dat Hurricane zijn naam geen eer aan doet. Het waait er gelukkig niet, maar we hebben daar wel enkele uren regen.

Als we naar Zion rijden is de lucht nog grijs en af en toe een beetje motregen. Als we bij het bezoekers centrum zijn, wordt er net een lezing gehouden door een ranger over het nut en gevaar van de ratelslang. Ze doet dit met heel veel enthousiasme.

Daarna zien we een korte film over het ontstaan van de canyon met zijn loodrechte rotswanden. In een  deel van het park mag je niet met je eigen auto en dus pakken we de shuttle en ook maken we een paar mooie wandelingen o.a. langs de Virgin rivier. Het is ca. 15 graden en mooi wandelweer. Onderweg zijn er een paar mule deer (hert-achtigen), grondeekhoorns en mooie vogels. Terug op de camping breekt de zon door en kunnen we buiten zitten.

Op weg naar Bryce nemen we de toeristische route, waarbij we ook weer door een klein deel van Zion komen.

Bryce is een afwijkend park met verschillende kleuren Hoodoo's, (smalle rotspilaren) ontstaan door de werking van water, sneeuw, ijs en wind op de rotsen . Het is een prachtig gezicht, we hopen dat de foto's dat laten zien. In het park kun je mooie wandelingen maken, we blijven hier een paar dagen. Overdag is het zonnig met een koude wind, 's nachts is het rond het vriespunt. Na de wandelingen bovenlangs, zijn we vandaag afgedaald in de canyon. De klim terug omhoog was zwaar, maar het was zeer de moeite waard om de hoodoo's van onderaf en dichtbij te bekijken. We wachten af hoeveel spierpijn deze klim morgen oplevert. Morgen gaan we naar Moab en daarna naar Salt Lake City.

Groetjes,

Hendrik en Wytske

1. Hannes en Sjoerdtje:
    14 mei 2017
    Klinkt alwer moai. En die spierpine ? Vooral doorgaan ! Dan fiele je tenminste dat je spieren hawwe.
  2. J&E Bouma:
    15 mei 2017
    En wij maar in Spanje relaxen!!
  3. Grytsje Westra:
    15 mei 2017
    Geweldig mooi wat jullie allemaal meemaken en prachtige foto's.

Grytsje Westra
  4. Hans en aukje hiemstra:
    31 mei 2017
    hoi vakantiegangers,
    prachtige foto.s
    onvoorstelbaar wat een natuur waar geen mensenhand aan te pas is gekomen
    groeten van ons