Moab,Salt Lake City, Dinosaur NP en Grand Junction

25 mei 2017 - Grand Junction, Colorado, Verenigde Staten

Als we in Moab aankomen, zijn de meeste campings vol. Gelukkig hebben we hier gereserveerd en we krijgen een mooi plekje op de Koa camping. Er is deze week een evenement voor ATV-auto's (funcars), hier rijden ze mee over de rotsen. Achter de campers hangen grote aanhangers met 1 of 2 van deze autootjes.

Wij zijn in Moab voor Arches NP, Canyonlands NP en Dead Horse Point.

De eerste dag bezoeken we Arches, het park met de vele bogen. Deze bogen zijn gevormd door erosie van onder ipv van boven. In Arches zijn ze met de wegen bezig en het laatste deel van het park is afgesloten. Hierdoor kunnen we de beroemde Landscape Arch niet bezichtigen. We maken wandelingen naar verschillende bogen, waaronder Delicate Arch, Double Arch en Sand Dune Arch.

Arches NP is gelijk ook het laatste van de 6 parken, die we 15 jaar geleden ook bezocht hebben in Utah en Arizona.

Canyonlands is de volgende dag aan de beurt, maar onderweg wordt de lucht steeds donkerder en de temperatuur steeds lager. Waar we de eerste twee dagen in Moab zo'n 23 graden hadden, blijft het nu onder de 6 graden. Van wandelen in het park komt niets terecht,  er valt zelfs natte sneeuw. We gaan terug naar de camping en slaan ook Dead Horse Point over. Door de laag hangende bewolking en de regen/sneeuw is alles grijs en toppen van bergen onzichtbaar.

Salt Lake City is ons volgende doel, een rit van zo'n 400 km. Opnieuw een koude dag met af en toe regen en lichte sneeuw. We maken een stop in Park City, waar in 2002 de alpine onderdelen van de olympische spelen zijn gehouden. Het plein met het erepodium, waar de medailles werden uitgereikt, is er nog. Rond het plein staan de madaille winnaars en alle vorige steden van de winterspelen op borden vermeld.

Salt Lake City, de stad oogericht door de Mormonen, is beroemd om:

- Temple Square met de grote Mormoonse tempel en de Salt Lake Tabernacle, in deze laatste staat een van de grootste orgels ter werel

-  de zoutvlaktes waar snelheids records worden behaald

- Olymic Utah Oval ( voor de schaats liefhebbers),  een van de snelste schaatsbanen

Salt Lake City wordt geheel omringd door besneeuwde bergen. In Salt Lake City vinden we een kilometer voor Temple Square een parkeerplaats, waar plaats is voor de camper. We lopen het kleine stukje naar Temple Square, het blijkt een deels ommuurd, deels met een hek afgesloten plein midden in het centrum van de stad. Op het plein zijn 2 bezoekerscentra, de tempel, het Tabernacle en andere kerkgebouwen. De bezoekerscentra worden bemand door jonge gelovigen uit verschillende landen. De tempel is niet open voor publiek, er is een maquette in het bezoekers centrum. Wij gaan het orgel bewonderen in het Tabernacle en verlaten het plein. Buiten het plein zijn nog meer grote gebouwen die van de Mormonen zijn.

Wij rijden naar de Utah Olympic Oval waar in 2002 de schaatswedstrijden zijn gehouden. We mogen naar binnen en maken enige foto's, er is een groepje aan het trainen. In de hal hangen borden met de wereldrecords die in Salt Lake zijn gevestigd.

Ons volgende doel is de zoutvlakte van Bonneville, het ziet er uit als een met sneeuw bedekt meer. Als je er op loopt zie je wel dat het geen sneeuw maar zout is. Er wordt niet geraced op de vlakte, wel zien we sporen in  het zout. De vlaktes zijn kilometers groot, je ziet het meer helemaal niet.

Na Salt Lake City kamperen we op een state park camping dicht bjj Dinosaur National Monument.  State Park/ NationalPark campings zijn vaak erg mooi gelegen in de parken, met grote kampeerplekken, maar met weinig faciliteiten. Zo hebben ze bijna nooit douches,  electriciteit of  wasmachines, meestal wel wc's( soms gat in de grond). Wij kunnen ons er prima redden met de electriciteit van het zonnepaneel en (indien nodig) ons eigen sanitair.

Op de plek van het Dinosaur National Monument is rond 1900 een van de grootste verzameling aan Dinosaurus botten en fossielen gevonden. De plek ligt dichtbij 2 grote rivieren, de Green River en de Colorado. Over de rots met de versteende botten en de fossielen is een museum gebouwd.

Op weg naar de Rocky Mountains maken we nog tussenstops bij het Colorado State Park(weer prachtige camping) en Silt.Hier zijn de temperaturen weer boven de 20 graden en kan de korte broek weer aan.

Vanaf Silt, waar we enige dagen blijven, gaan we enkele dagtochten maken om daarna door te reizen naar Denver en het Rocky Mountain National Park.

Bedankt voor de reacties die we geregeld  op ons blog krijgen en tot het volgende verslag.

Groetjes,

Hendrik en Wytske

1. Hannes en Sjoerdtje:
    26 mei 2017
    SKITTEREND !!!!. En............. jim beide op de foto ! ( eindelijk) Geniet der fan. Wy sitte yn Frankryk. Prachtig waar.
  2. Jan Postma:
    26 mei 2017
    Hallo Hendrik en Wytske, schitterend mooi foto's en een geweldig mooi verslag van jullie reis. Wij hebben hier ook een"Salt lake", dit is de Adriatische zee, deze is ook zout.
    Wij hebben mooi weer, boven de 24 gr, een paar keer een onweersbui op een morgen en daarna gewoon weer warm. Geniet van jullie reis verder en veel plezier.
  3. Iepe:
    28 mei 2017
    Weer schitterende foto's;hopen dat we in juni daar betere temperaturen hebben.Onze camper rijdt weer en zijn nu onderweg naar De Smokey Mountains.
  4. Gerben en Tiny:
    29 mei 2017
    Een schitterende belevenis, wij zijn ook weer terug van vakantie, wij hebben de eerste week veel regen gehad, maar de laatste 2 waren erg mooi, we zijn door Duitsland , Luxemburg en Frankrijk gereden en weer terug.wij wensen jullie een mooie en veilige reis.
    Groetjes Germ en Tiny