Grand Teton, Yellowstone en Glacier National Park

15 juni 2017 - Spokane, Washington, Verenigde Staten

Het Grand Teton en Yellowstone park grenzen bijna aan elkaar. Waar het bij Grand Teton vooral gaat om de bergen en meren, komt men bij Yellowstone vooral voor de geisers en het wild. Er ligt dit voorjaar nog zoveel sneeuw in de bergen en de parken, dat het smeltwater nu overstromingen veroorzaakt. De camping, die wij tussen de beide parken geboekt hebben, staat voor een groot deel onder water, wij krijgen een alternatieve plek voor een trekkershut. Naast ons komen landgenoten te staan en met zijn vieren drinken we in de namiddag gezellig een wijntje. Een week eerder hebben we al een mailtje gehad dat onze gereserveerde plek in Glacier is geannuleerd ivm het water, is een deel gedurende juni afgesloten.. We kunnen gelukkig nog een plek bespreken op een ander deel van de camping. Zowel Grand Teton als Glacier zijn prachtige parken, maar Yellowstone is super mooi. We zijn nog onderweg naar de camping als we 2 beren zien, later zien we nog 2x van grotere afstand grizzly beren. Verder zijn er grote groepen bizons en elanden(ook op de camping). In verband met de beren mag er in de tenten en vouwwagens geen eten noch toiletartikelen worden bewaard, er zijn speciale ijzeren “berenbakken” om de spullen in op te slaan. Als je wilt wandelen buiten de drukke wandelpaden wordt aangeraden om minstens met 3 personen te gaan, vooral lawaai te maken en berenspray (sterke pepperspray) mee te nemen. Wij blijven maar op de “veilige”wandelpaden. Een keer stap ik uit de camper en dan staat er op ca. 3 meter een bizon een beetje te grommen, ik ga gauw de andere kant op. Yellowstone is 1 groot vulkanisch gebied, met een groot meer waarin ook geisers zijn. Wij bezoeken alle delen van het park en zien meerdere geisers spuiten waaronder de Old Faithfull en de Castle geiser (zie ook de filmpjes onder video). Ook zijn er mudpots, bubbelende blubber stinkend naar rotte eieren en hotsprings. De kleuren worden bepaald door het soort mineraal en de temperatuur. Je kunt overal door het gebied wandelen over houten vlonders, het is niet vertrouwd om zo door het gebied te lopen. Geisers die jaren niet gespoten hebben, kunnen zo weer beginnen. In Mammoth Hotsprings heeft het mineraalrijke water prachtige terrassen gevormd. Na 4 dagen verlaten we dit prachtige park en gaan naar Galcier, op de grens met Canada. Ook dit park ligt in de Rocky Mountains, die van Alaska naar Mexico lopen. De weg over de hoogste pas is nog afgesloten ivm de sneeuw, we kunnen nu maar een korte rit door het park maken. In het park bloeien prachtige mini lupinen en andere bloemen, waaronder "Beargrass". Het regent, dus ook wandelen valt af. We besluiten om een dag eerder dan gepland te vertrekken en alvast een deel van de volgende (lange) rit te rijden.

We hebben tot nu toe zo’n 15000 km afgelegd en we hebben deze week onze voor en achterwielen geruild. De voorbanden slijten behoorlijk snel door het ruwe asfalt en de soms slechte wegen.

We rfijden nu in een paar dagen naar de kust aan de Grote Oceaan, blijven daar 5 dagen in het Olympic National Park en gaan dan met de veerboot over naar Victoria in Canada. De veerboot hebben we gisteren alvast geboekt.

Groetjes,

Hendrik en Wytske

1. Jan Postma:
    15 juni 2017
    Geweldig lijkt me dat een beer te ontmoeten. We kijken iedere keer hier in Kroatië of we een beer zien in een nationaal park, maar tot nu toe niks. En die bison, ik dacht dat hij banger voor jou was dan jij voor hem. Je moet gewoon terug grommen. Hendrik heeft gelijk de banden te wisselen, veiligheid boven alles. Bij jullie dus nat, hier ook vannacht en onweer, nu donker na een paar hete dagen. Nog een fijne reis verder. En dank voor de mooie foto's
  2. Hannes en Sjoerdtje:
    15 juni 2017
    Wat weer een mooi verhaal en wat een machtige natuur ! Jullie hebben een goede fotograaf ! Hendrik / Wietske ? Op naar het volgende avontuur. Wij zijn ook weer thuis. Na een prachtige vakantie, maar thuis is het ook heerlijk. Prachtig weer. De groeten van ons.
  3. J&E Bouma:
    15 juni 2017
    Super gebied daar en die beren,wat spannend.Wij zijn inmiddels weer in Frankrijk is hier bloedheet,80km boven Carcassonne en nog geen beer gezien.gr.
  4. Menco en Ytje:
    18 juni 2017
    Wat een avontuur zeg. Jullie kunnen nu Trump bijna uitzwaaien en dan maar op naar Canada. Ben benieuwd of het daar ook zo spectaculair is. Groeten uit de Westereen.
  5. Gerben en Tiny:
    22 juni 2017
    Je staat wel even raar te kijken, om beren of ander groot wild tegen te komen, normaal zie je ze in een dierentuin, ik ben net terug van een supertour met de motor door Europa een geweldige ervaring, nog een hele mooie vakantie en een goede reis