Olympic National Park

23 juni 2017 - Olympic National Park, Washington, Verenigde Staten

Olympic National Park

Op weg naar de noord west kust hadden we in Ellensburg nog een leuke ontmoeting. Op een camping komt er een man naar me toe, die erg enthousiast in het nederlands met een zwaar engels accent  begint te praten. Het blijkt dat hij in Canada is geboren,maar dat zijn ouders in de jaren 50 vanuit Nederland naar Canada zijn geëmigreerd . We moeten dezelfde avond koffie komen drinken, hij haalt ons wel op. We hebben maar nauwelijks tijd voor de afwas. Ook zijn vrouw heeft ouders die vanuit Nederland naar Canada zijn geëmigreerd, maar zij spreekt de taal iets minder goed. Het wordt een gezellige avond rond het kampvuur.

Het Olympic NP is een park wat bestaat uit een deel aan de kust, een deel met gematigd regenwoud, veel rivieren met warm waterbronnen en een berggebied. Als eerste bezoeken wij het regenwoud, hier staan bomen tot zo’n 60 meter met daaronder varens en andere mooie groene planten. Het gebied doet zijn naam eer aan, want tijdens onze wandeling motregent het.

Als we de bordjes naar het strand volgen, komen we eerst bij een gigantische berg hout. Het gehele strand ligt bezaaid met aangespoeld hout. Het strand is bij de ene plaats een kiezelstrand, terwijl er verderop ook een zandstrand  is. De rotsen en bossen lopen aan het strand toe en een deel van de rotsen staat bij vloed ook in de Oceaan. Bij sommige dorpjes is een haven met vissersboten.

Wij kamperen bij de warm waterbronnen (Sol Duc hotsprings) op een camping in het bos. Het water van de warm waterbronnen wordt gebruikt voor de (zwem)baden, de temperatuur is tussen de 37 en 42 graden.

Net buiten het nat. Park ligt Cape Flattery, het uiterste noord west punt van dit deel van Amerika (zonder Alaska). Vanaf de parkeerplaats kun je er naar toe lopen door het bos via een (blubberig) pad over houten balken, boomwortels en rotsen. Het is een prachtige wandeling en je komt uit op een mooie rots aan de rand van de oceaan. In de oceaan ligt nog een rots met een vuurtoren.

Na 3 nachten in het bos, gaan we 2 nachten naar een camping bij Port Angeles. Hiervandaan gaat de boot naar Vancouver Island. Het is hoog tijd voor een grote schoonmaakbeurt van de camper,  zowel van binnen als van buiten.Ook laten we een sterretje in het voorruit repareren.

De laatste dag in Amerika hebben we schitterend weer en deze dag gaan we voor het laatst het Olympic Park in, nu naar de bergen (Hurricane Ridge). Vanaf het eindpunt van de weg kun je mooie wandelingen maken en je hebt er een prachtig uitzicht, over het water zie je Vancouver Island liggen.

Morgen worden we om 7.15 uur bij de boor verwacht en begint ons avontuur in Canada.

1. Hannes en Sjoerdtje:
    23 juni 2017
    Weer leuk om iets van jullie te horen. Echte kunstwerken van hout aan het strand (als je het wil zien) ! Nog steeds veel te zien en te beleven. Verlangen jullie alweer naar Akkrum ? Is wel heel wat anders. Wij hebben hier hete dagen gehad . De groeten van ons en nog heel veel plezier en een goede reis verder.
  2. Jan Postma:
    23 juni 2017
    Ha, Hendrik en Wytske, fantastisch wat mooie foto's. Ik dacht dat wij toendertijd grote bomen in onze tuin hadden, maar die vielen in het niets bij dezen. En dat aangespoelde hout is heel wat waard. Daar kon je heel wat van maken. Nou, de camper weer schoon en de ruit gerepareerd en dan weer op naar het volgende avontuur. Veel plezier en een goede reis.
  3. Jellie Hoekstra:
    24 juni 2017
    Prachtig allemaal. Wat een indrukken allemaal.
    Heel veel plezier verder met de reis.
    Wij zijn net terug van vakantie, 2 weken Frankrijk en een week op de wadden. Heerlijk weer gehad, maandag weer aan het werk.