Vancouver Island

1 juli 2017 - Prince Rupert, Canada

We staan 's morgens om 6.45 uur bij de veerboot en hoewel we veel te vroeg zijn moeten we al achteraan de rij aansluiten. Na controle van paspoorten,en opmeten van de camper kunnen we bij de balie het verschuldigde bedrag afrekenen. Om ca. half acht komt de boot aan en na het lossen, kunnen wij al snel aan boord. Het is prachtig helder weer en het waait bijna niet, Na 1,5 uur legt de boot aan in het centrum van Victoria, pal tegenover het parlements- gebouw. Het lossen gaat weer snel en ook bij de douane wordt alleen ons paspoort gevraagd, geen papieren van de import van de camper. We kunnen de camper in het centrum parkeren en verkennen de stad. Het is een mooie stad met oude (engelse) gebouwen en een gezellige winkelstraat en een China Town.

In Canada wordt alles weer in het decimale stelsel aangegeven en niet meer in miles (1,6 km) en gallons (3,86 liter). Ook op de groente afdeling staat alles weer in kilo's i.p.v. lb (ca. 425 gram).

We kamperen op een camping dicht bij het centrum. De volgende dag brengen we een bezoek aan de Butchart Gardens, een prachtige (100 jaar geleden) aangelegde tuin in een oude steengroeve. Het is warm weer en na de middag gaan we richting zee. Er zijn aan deze kant geen stranden, maar we vinden een leuke plek aan zee, dichtbij het vliegveld.

Terug op de camping ontmoeten we 2 Zwitsers, die tegelijk met ons hun camper van de boot ophaalden. We wisselen ervaringen uit en praten een uurtje.

Zondag gaan we naar een Vlinder- en insectentuin, deze is vergelijkbaar met de Vlindertuin in Luttelgeest. 's Middag pakken we de stadsbus en gaan nog even Victoria in.

Vervolgens gaan we naar Duncan en Chemainus. In het eerste dorp staan totempalen gemaakt door kunstenaars, in het 2e zijn muurschilderingen gemaakt door kunstenaars. In beide dorpen is een wandeling uitgezet langs alle bezienswaardigheden.

Op Vancouver Island is ook het Pacific National Park, dit is vergelijkbaar met Olympic NP in Amerika. Beide aan zee met een gematigd regenwoud. We bezoeken het park vanuit Ucluelet, Tofino en Long Beach. Overal zijn weer mooie wandelingen uitgezet.

Op weg naar de noordpunt van het eiland overnachten we nog in Campbell River. Hier zien we 's avonds de Volendam, een cruiseschip van de Holland America Lijn, voorbij varen.

Onze laatste stop op het eiland (450 km lang en 100 km breed) is Port McNeill, ook hier staan we weer aan het water. We kunnen vanaf de camping orca's, zeehonden en Amerikaanse zeearenden (Bald Eagles) met de verrekijker zien.

Van hier gaan we nog langs bij een zalmkwekerij. Hier worden zalmen gevangen die op hun tocht naar hun geboortegrond zijn om te paren. Na het paren sterven de zalmen, de jongen blijven enige tijd in de rivier en trekken daarna naar de oceaan om na enkele jaren ook weer terug te keren. Van alle eitjes (duizenden) van de zalm vol groeit er minder dan 1%, in de kwekerij is dit 4%. De kwekerij is puur ecologische en niet commercieel. De zalmen worden als ze de juiste maat en kleur hebben in dezelfde rivier teruggezet, als waar hun ouders zijn gevangen.

Er stonden nu zo'n 5 bakken met elk zo'n 20.000 jonge visjes. Ook in andere rivieren in het noorden staan van deze kwekerijen om de visstand in stand te houden en zo ook genoeg voedsel te hebben voor o.a. de orca's, beren en vogels.

Zaterdagmorgen vertrekken we van het eiland met de ferry van Port Hardy naar Prince Rupert in noord Canada. De overtocht duurt ca. 17 uur en als alles volgens schema gaat, dan komen we 's avonds om 23.30 uur in Prince Rupert aan.

Groetjes,

Hendrik en Wytske

1. Iepe:
    1 juli 2017
    Volgen jullie verhalen met veel leesgenot en komen nu ook bekende foto's tegen.Zitten momenteel in Cheyenne en reizen naar Mnt Rushmore .Via Yellowstone zakken we weer af richting Las Vegas en gaan dan via de kust weer omhoog.Groetjes en veel reisgenot.
  2. Jan Postma:
    1 juli 2017
    Schitterende mooie foto's. Weer een mooi verhaal van jullie, waar wij weer van genieten. Jullie zien orca''s en zeehonden e.d. Wij hopen in Sibinj, waar we ook naar toe gaan dolfijnen te zien. Vaak is het zo, als wij er komen zijn die beesten weg. Fijne reis en geniet ervan.
  3. Hans en aukje hiemstra:
    28 juli 2017
    wat mooi om beelden vande Butchard Garden te zien!!
    luitjes wat zien jullie daar veel in Canada als je alles zo leest en zietdit is genieten voor jullie. want ieder stukje van canada heeft weer zijn eigen moois !!! wij waren in 2005 op vancouver island
    geniet ervan en een hele goede reis groeten van ons,