Het Wilde Westen

7 juni 2017 - Dubois, Wyoming, Verenigde Staten

Vanuit het Custer State Park maken we de volgende dagtochten:

- het park zelf. Dit is een park met veel wild o.a. bizons, wilde ezels, pronghorns (ree-achtigen), mooi glooiende natuur en Needles (puntige rotsen) en meren. Wij kamperen aan 1 van de meren.

- het motormuseum in Sturgis. Deze stad presenteert zich als een motorstad, overal wordt verwezen naar de jaarlijkse rally en wedstrijden. Hier komen sinds 1938 veel motorrijders op af, ook uit Europa. De laatste jaren komen er meer dan 100.000 motoren.

- Deadwood en het goudmuseum in Lead

Deadwood is een oud mijnwerkers en cowboy stadje, met nog veel van de oude gebouwen. Tegenwoordig zijn veel van de oude gebouwen in gebruik als casino en gokpaleizen. Net buiten Deadwood ligt de oude goudmijn "Broken Boot", deze mijn is niet meer in gebruik en tegenwoordig te bezichtigen. Er is hier nooit veel goud gevonden, er werden  later andere mineralen gewonnen. Even verder op was een veel betere goudader. Met een gids en voorzien van een bouwhelm zijn we deze (kleine) mijn doorgelopen.

- the Mammoth Site. In het stadje Hot Springs zijn in 1974 bij toeval mammoetskeletten en fossielen gevonden, toen men er een kavel bouwrijp wilde maken. Miljoenen jaren geleden in de ijstijd was hier een "sinkhole" (waterbekken), hier is waarschijnlijk een kudde mammoeten in gevallen en verdronken. Door aardbevingen en klimaatveranderingen is dit bekken bedekt met slib en zijn de skeletten bewaard gebleven. Tot nu toe zijn er 61 skeletten gevonden, maar het onderzoek gaat nog steeds door. Het museum is gebouwd over het oorspronkelijke bekken en in de kelder is een klein laboratorium gebouwd. Van de skeletten worden ook zeer nauwkeurige afdrukken gemaakt, die op universiteiten in meerdere landen worden gebruikt

Na het Custer state park zijn we naar Devils Tower gegaan. Dit is een hoge rots, ontstaan door een vulkaan uitbarsting. Voor de Indianen was dit een heilige berg, ook nu nog worden hier ceremoniën gehouden door verschillende stammen. De meeste ceremoniën worden rond 21 juni gehouden, de rots mag dan ook een paar weken niet worden beklommen. Ook nu lagen er gebeds vlaggen. We zijn in ongeveer 1 uur rond de berg gelopen, er waren op 2 plaatsen bergbeklimmers bezig de hele steile  rots te beklimmen. Op 1 van de foto's zijn ze te zien(zoekplaatje). Onderweg werden we gewezen op een slang, die in een boom naar  een vogelnest klom. De 2 vogels vlogen af en aan en probeerden de slang te pikken, maar de slang kroop in het nest en zal het nest wel leeg gehaald hebben. Op de foto is de slang te zien (zoekplaatje2).

Onze volgende stop op weg naar Grand Teton en Yellowstone was Cody, een oud cowboy stadje met een openluchtmuseum, de Old Trail Town, hier staan zo'n 25 oude gebouwtjes uit de omgeving. Er zijn hier ook enkele "beruchte"cowboys herbegraven.

We kamperen hier in het Buffalo Bill State Park aan een meer gevormd door de Buffalo Bill dam.

1. Jan Postma:
    9 juni 2017
    Wat een prachtige foto's en een mooi verhaal! Wytske, je kunt zeker niet even de camper volgooien met die geweien....? Nog een hele fijne reis toegewenst en ik hoop op nog meer van deze verhalen met foto's. Groetjes van Annie en ook van Jan.