4 Presidenten en een Indiaan

1 juni 2017 - Custer, South Dakota, Verenigde Staten

De route naar South Dakota gaat via Wyoming, we zien oneindig grasland met koeien en (veel) gaffel antilopen. In South Dakota gaan we naar Mount Rushmore, hier zijn tussen 1927 en 1942  4 presidenten (Roosevelt, Lincoln, Jefferson en Washington) in de rotsen uitgebeeld.  Van afstand lijkt het niet erg groot, maar alleen de neuzen zijn al 6 meter. Er is een heel park om heen gebouwd met een laan met alle vlaggen van de staten van Amerika.

23 km verder is, in opdracht van het Sioux opperhoofd Standing Bear, in 1939 gestart met een monument voor de indiaanse natie, dit beeld van Crazy Horse zal nog groter worden dan van de presidenten, alleen dit gaat nog jaren duren. Crazy Horse wordt afgebeeld op een paard en tot nu toe is alleen het hoofd klaar. Op dit moment is men (12 personen) bezig met de handen en de manen, de verwachting is dat dit nog 12 jaar duurt! Dit project wordt betaald uit de toegangsprijzen, giften etc., zonder overheids steun.

Er is wel een groot bezoekerscentrum met veel indiaanse kunst en een restaurant.

We overnachten jn het Custer State Park.

PS Verkeerd knopje ingedrukt waardoor verhaal nu al gepubliceerd is, was niet de bedoeling.

1. Jan Postma:
    1 juni 2017
    Geweldig, verkeerd knopje, kan de beste overkomen. Dit is al weer een mooi verhaal. We wachten gewoon op het vervolg.
  2. Trijntsje:
    6 juni 2017
    We zijn in Mesouri, en op naar Albuqerque, naar de garage hoop dat ze daar onze bodemplaat heen sturen.
    En dan komen we richting jullie denk ik. Wat gaan jullie zoal bekijken in Canada?
    Misschien hebben we nog tips.