De nationale parken in de Canadese Rockies

11 augustus 2017 - Waterton Park, Canada

Vanuit Jasper gaan we via de Icefield Parkway (Jasper NP) naar Lake Louise en vervolgens naar Banff. De Icefield parkway is 230 km lang en is volgens de boeken de meest spectaculaire panoramaweg van Noord-Amerika. We treffen het, het is prachtig helder weer en zo'n 25 graden. We zijn om 8 uur al onderweg en doen de hele dag over deze 230 km. Bij de vele stopplaatsen lopen we naar de uitzichtpunten, langs de canyons en we lopen naar de Athabasca gletsjer. De gletsjer liep zo'n 40 jaar geleden nog tot aan de weg en nu heb je een kwartier nodig om er te komen. Onderweg geven bordjes met een jaartal aan hoe ver de gletsjer toen nog kwam. Na een wandeling naar de Sunwapta waterval en daarna een kopje koffie op de parkeerplaats, zien we bij het wegrijden een beer op de plaats waar we een kwartier eerder nog wandelden, dat is toch wel even schrikken.

We overnachten in Lake Louise Village en zijn de volgende morgen al vroeg op weg naar Moraine Lake. Om half negen is er geen parkeerplaats meer vrij. Ik stap snel uit om een foto te maken, terwijl Hendrik op een busplaats bij de camper staat. Als we weg willen rijden, is er toch nog een klein plaatsje vrij, waar wij net inpassen. We kunnen nu de 3 kilometer wandeling langs het meer als nog maken. Na enkele honderden meters is het op het wandelpad al erg rustig en ben je de drukte vergeten. Hier in dit gebied merken we goed dat het hoog seizoen is, naast vele Canadese gezinnen ook veel Aziaten, Duitsers en Nederlanders. Na het Moraine Lake rijden we verder naar Banff en slaan we Lake Louise eerst over, hier gaan we na het weekend en op avond wel heen.

Banff is een stuk groter dan Jasper en heeft mooie winkels, restaurants etc., maar ook hier is het een beetje grijs door een bosbrand in Kootenay park.

De volgende dag gaan we alsnog naar Lake Louise, maar dan na 18 uur. We kunnen nu makkelijk parkeren en een stuk langs het meer, met op de achtergrond de Victoria gletsjer, lopen. Eerder op de dag hebben we 5 km gelopen naar de upper en lower falls van Johnston canyon.

Van de 5 overige nationale parken in de Rockies (Yoho, Kootenay, Glacier, Mount Revelstoke en Waterton Lakes) slaan we Kootenay over. Een deel van het park staat al enige weken in brand en afhankelijk van de wind is het park af en toe gesloten. Als het wel open is, is het zicht slecht door de rook. Glacier rijden we doorheen op weg naar Revelstoke, maar ook hier zijn branden en is het zicht slecht.

In alle parken in dit gebied zijn gletsjers, watervallen, meren en canyons, waar je meestal via een aangegeven route heen kunt wandelen. Wel is het overal "Bear Country" en moet je voorzichtig zijn. Op elke camping krijg je een folder over wat je moet doen als je een beer tegenkomt. Na Banff overnachten we in Golden, op een camping langs een rivier. Nu zijn we zowel in Amerika als Canada al gewend aan campings, die of dichtbij een highway of een spoorbaan liggen, maar deze slaat alles. Aan de overzijde van de rivier ligt een spoorbaan, overdag valt het wel mee, maar 's nachts rangeren ze hier goederentreinen en ook koppelen ze wagons en dat is een herrie!!

Ik heb 1 trein geteld met 2 locomotieven voor, 160 wagens/tanks met ertussen een locomotief en achter weer een locomotief. Schatting 1,5 kilometer lang.

In Golden is een wolvenopvang, hier komen wolven uit dierentuinen die dicht gaan of van illegale fokkerijen (bont). Toen wij er waren, telden we zo'n 10 wolven.

Na Golden gaan we naar Revelstoke, hier rijden we de Meadows in the Sky parkweg. Tot midden juni is deze weg dicht in verband met sneeuw en nu enkele weken later staan overal de bloemen in bloei. De laatste kilometer tot de top moet je met een shuttle of lopen. Wij nemen het wandelpad door het bos.

In Revelstoke maken we  nog een wandeling langs de Giant Ceders, bomen die meer dan 200 jaar oud zijn en de Skunk Cabbage(stinkdierkool) trail door moerasgebied. Hier dichtbij ligt ook Three Valley Gap, hier is een klein openluchtmuseum uit de tijd dat de spoorlijn werd aangelegd en er nog vele dorpjes ontstonden voor de arbeiders aan de spoorlijn en later de mijnwerkers.

Op weg naar Waterton Lakes gaan we langs de grootste truck ter wereld in Sparwood, deze trucks worden gebruikt in de open kolenmijnen.

In Waterton Lakes NP overnachten we op de parkcamping. Op de dag van aankomst is er 's middags een Pow wow, een feestelijke ceremonie van de Black Foot indianen met dans en muziek (zie ook bij video's). De volgende dag gaan we de routes in het park langs naar Cameron Lake en Red rock Canyon, 's middags lopen we langs Waterton Lake naar het hoger gelegen Prince of Wales hotel, waar je een mooi uitzicht hebt over het meer.

Dit was voor ons het laatste Nationale park in de Rockies, hierna gaan we richting Calgary.

Groetjes Hendrik en Wytske

1. Hannes en Sjoerdtje:
    11 augustus 2017
    Wat weer geweldig. Prachtige foto`s en mooi verhaal. Fijn om jullie weer eens te zien. Wat ben je dan nietig bij zo`n wiel van die grote machine en de bomen. Geniet er nog maar lekker van. Tot de volgende keer. Groeten H &S
  2. J&E Bouma:
    11 augustus 2017
    Schitterend,Canada!Zo afwisselend.Jeljer vroeg zich af of de mega band een Conti was ( grapje ga ik vanuit ).Jullie moeten maar uitkijken met al die beren op jullie pad!Geweldige reis.gr.Jeljer en Elly
  3. Gerben en Tiny:
    12 augustus 2017
    Geweldige fotos , mocht je niet even in de cabine van de truck.
  4. Jan Postma:
    12 augustus 2017
    Wat een sprong maak jij daar Hendrik, hou wel even in de gaten dat je ook weer moet landen. Ik ben bijna een beetje jaloers op jullie. Wij maar uitkijken in Kroatië naar een bruine beer, nooit één gezien en bij jullie zijn er meer dan genoeg te zien. Denk er maar om dat jullie niet te dicht bij komen, want ze leveren niet al te goed werk af. Ook de foto's van de grote bomen zijn indrukwekkend. Nog veel plezier daar.
  5. Jellie Hoekstra:
    13 augustus 2017
    Wat weer mooie foto's. Bijzonder om een kleurrijk feest van indianen te zien en wat een prachtige kleuren. Veel plezier verder.
  6. Iepe:
    15 augustus 2017
    Weer een schitterend verslag van jullie rondreis.Hebben zelf afgelopen weekend de Pow Wow van de Siksika Nation bijgewoond.Zitten momenteel in Gleichen vlakbij Calgary.Hou ons op de hoogte waar jullie zitten.
  7. Klaas Douma:
    18 augustus 2017
    Leuk dat we elkaar vanochtend ontmoet hebben n.a.v. de Friese vlag, jullie op de camper en die van mij achter op de fietstas. Bedankt nog voor de koffie, ik was er aan toe met dat slechte weer. Wie weet zien we elkaar in Halifax als ik genoeg km's per dag maak.
  8. Hans en aukje hiemstra:
    20 augustus 2017
    wat leuk dat jullie ook in ijsstadion zijn geweest en dat er ook nog nederlandse schaatsers waren . bijzonder verhaal van jullie ontmoeting met klaas, de friese fietser in dat verre canada. wat mooie foto,s en wat moet jullie harde schijf wel niet opslaan !!! geniet nog maar van deze reis en veel plezier en hopenlijk wat mooi weer. groetjes hans en aukje